Kontraktstyring nedprioriteres hos europæiske virksomheder
Processer er ikke tilstrækkelig centraliseret, og mål mangler stadig at blive opfyldt, viser ny undersøgelse fra BearingPoint.
Ifølge undersøgelsen anser kun 8 % af virksomhederne kontraktstyring som best practice, og kun 9 % af virksomhederne har centraliseret deres kontraktstyring. Halvdelen af virksomhederne har ingen separat afdeling, der tager sig af kontraktrelaterede opgaver. Samtidig ser virksomhederne et betydeligt behov for forbedringer af nogle af de mest relevante områder indenfor kontraktstyring, såsom rapportering og analysemuligheder (70 %), supporterende IT-redskaber (62 %), adgang til kontrakthistorik og udkast (58 %) eller overvågning af forpligtelser og vilkår (57 %).
Kontrakter er grundlæggende for alle virksomhedens forretningsområder og har en massiv indflydelse på fremtidige aktiviteter og den finansielle situation i en virksomhed. Men selvom de fleste virksomheder kender vigtigheden af et velfungerende kontraktstyringssystem, er det stadig ikke en højt prioriteret opgave. Kontraktspørgsmål overlades til de enkelte afdelinger eller til medarbejdere placeret rundt omkring i verden, og derved er der ingen gennemsigtighed med de eksisterende kontrakter, regler og standarder i forhold til fremtidige kontrakter, siger Søren Ohm, Adm. direktør hos BearingPoint i Danmark, der mener, at eftersom virksomheder bliver mere og mere globaliserede, gennemsigtige og funktionelt diversificerede, er det absolut nødvendigt med et fuldstændigt overblik over alle virksomhedens aktiviteter og forpligtelser ved hjælp af vedvarende og effektiv kontraktstyring.
- KGJ