20.10.2015  |  IT

Indspark: Kom på forkant med den digitale forsyningskæde

Indhold fra partner Hvad er dette?

Alt for mange supply chain-processer bliver håndteret manuelt. Der er et kæmpepotentiale i at automatisere mange flere processer for datahåndtering, informationsudveksling og transaktioner. Og nej, man behøver ikke at være digitalt indfødt for at være på forkant med den digitale udvikling, skriver Dennis N. Zachariasen, partner i BIZbrains.

Gennemsigtighed i realtid i supply chain-informationsflow er topprioritet i virksomheder. Og årsagen er simpel. Topledelere og supply chain-ledere verden over har erkendt, at gennemsigtighed i supply chain-processer kan rykke big time på både bundlinje og kapacitet.

Det viser den globale undersøgelse ”The Rise of Automated, Real-time Visibility”, som den internationale organisation Eyefortransport har gennemført af 200 virksomheder inden for transportsektoren i starten af 2015.

Undersøgelsens konklusioner matcher fint vores erfaringer, når vi besøger danske og nordeuropæiske virksomheder inden for alle typer brancher: Der er bekymrede rynker i panden hos mange virksomhedsledere, der godt kan se, hvilken vej den digitale vind blæser.

Læs også: Tvangsarbejde i leverandørkæden kan bekæmpes i skyen

Verden bliver mere digital
Mobility, e-handel, multichannel, omnichannel, Internet of Things, Industri 4.0, big data etc. Alle tendenser peger i én retning: verden bliver mere og mere digital. Det betyder, at virksomheder skal binde it-systemer sammen, så:

  • langt flere processer bliver automatiserede,
  • data bliver tilgængelige hurtigt og nemt for alle relevante parter, og
  • virksomheden hurtigt og smidigt kan skalere op og ned samt indgå i nye netværk med nye samarbejdspartnere i en forretningsverden, der hele tiden forandrer og udvikler sig.

Vi oplever mange ledere, der godt kan se, at det digitale tog er på vej ud af stationen. Der hersker en snigende frygt for, at en Amazon, Google, Uber eller Airbnb dukker op og trækker tæppet væk under gamle hæderkronede virksomheder.

Kunderne forventer lynhurtig service
Lederne kan godt få øje på, at passagererne (kunderne) forventer en hel masse lynhurtig service, hurtige leveringstider og handel via valgfri kanal – til samme eller lavere priser. De fleste indser, at det kræver en stærk digital frontend i form af en indbydende og funktionel hjemmeside samt webshop. De færreste indser, hvor stor betydning alt det bagvedliggende i form af leverings- og produktionssystem har for, at virksomheden er i stand til at styre ordre- og vareflowet samt levere varen i rette tid, til rette tid og på rette måde.

Det kræver en effektiv forsyningskæde med stærke processer, den rette kultur og en gennemtænkt it-infrastruktur, og det er her, det for alvor begynder at blive svært. Spørg bare Ilva og IDEMøbler, der i øjeblikket kæmper med en shitstorm på grund af problemer med at indføre nyt it- og lagersystem.

Men det behøver nu ikke være så hulens svært. Der er godt nok barrierer i form af spaghetti-agtige proceslandskaber og it-strukturer, der er præget af knopskydninger og tilfældige lappeløsninger, ja. 

Og der er mange it-systemer, som er lukkede, svære at integrere med og tilbyder svartider på 24 timer, ja. Men der findes i dag en række hjælpe-systemer, der kan sættes ind som effektive middleware-løsninger og bygge bro mellem systemjunglen internt i en virksomhed og eksternt i en forsyningskæde.

En del virksomheder er for eksempel med succes begyndt at anvende Product Information Management-systemer, hvor produktstamdata bliver lagret og opdateret, så alle relevante parter nemt og hurtigt kan trække de korrekte data. GS1’s TradeSync er et godt eksempel på en velfungerende løsning, der vinder stor udbredelse. Samme princip kan overføres på alle andre typer data.

Muligt at kombinere gamle og nye løsninger
Det er ikke nødvendigt at smide alle virksomhedens gamle it-løsninger på porten og investere i helt nye smarte løsninger. Det er muligt at binde eksisterende løsninger sammen, det skal bare gøres på en struktureret måde, med den rette teknologi og på en måde, der er fleksibel og skalerbar. Det kan være en fordel at være ”digitalt indfødt”, men det er slet ikke en forudsætning for at få succes i fremtiden. Virksomhedsledere, der er er opvokset i analoge tider, kan sagtens omfavne de nye digitale muligheder, det handler mere om indstilling end cpr-nummer.

Læs også: Supply chain management kræver flere ekstroverte profiler

Dagligvarekoncernen Reitan er et godt eksempel på en virksomhed, der har formået at modernisere sin it-infrastruktur og forretningsmodel, så den matcher den digitale udvikling. Der er plads til mange flere af den slags eksempler, hvor etablerede virksomheder griber de nye muligheder. Men det kræver mod og pionerånd, og det kræver, at der bliver tænkt i backend og struktureret datahåndtering.

Mere fra BIZbrains

BIZbrains

www.bizbrains.dk

BIZbrains får IT systemerne til at snakke sammen på en let måde. Vi leverer en komplet integrationsplatform, der forbinder lagersystemer, økonomisystemer, webshops, transportplanlægning og meget andet - både internt i jeres virksomhed og med jeres kunder, leverandører og samarbejdspartnere. Vores kunder tæller nogle af de største og mest logistiktunge virksomheder i landet. Vi sætter en ære i at h…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere