27.07.2018  |  Strategi & ledelse

Jysk er klar til kamp mod Amazon

Både danske Jysk og Power afviser et samarbejde med internetgiganten Amazon. I stedet tager de kampen op og satser på deres egen forretningsmodel med både fysiske butikker og nethandel.

Danske Jysk takker nej til et samarbejde med e-commerce mastodonten Amazon om i fællesskab at sælge dyner og senge på nettet.

Det sker efter en forsøgsordning i Storbritannien, hvor Jysk i en periode solgte sine varer direkte på Amazons platform. Men resultatet var skuffende.

"De tager godt for sig, og det har mine små avancer det svært med. Vi kan ikke bære at give 15-20 pct. til Amazon. Det vil ødelægge vores image, hvis vi pludselig satte priserne op med 15-20 pct., så det har jeg ingen interesse i", siger han til Børsen.

Af den grund udelukker bestyrelsesformand og ejer af Jysk-koncernen, Lars Larsen, et partnerskab, når Amazon rykker ind på det danske marked. Noget der ellers har fået mange danske virksomheder til at ryste i bukserne.

"..nogle er skrækslagne over dem. Det synes jeg ikke, at der er nogen grund til", siger Lars Larsen til Børsen.

Læs også: Amazons megasky kommer til Danmark

Og det er da heller ikke første gang, at detailkæden må konkurrere med Amazon. I lande som Tyskland, Frankrig og Storbritannien, hvor Amazon har et godt indtog, sameksister de to virksomheder.

"Vi tager kampen op mod Amazon. Hver gang, vi åbner nye butikker i nye lande, bliver vi stærkere. Der er slet ingen tegn på, at Amazon eller andre skulle stjæle markedet. Vi øger hele tiden omsætningen, også i bestående butikker, og vi øger indtjeningen", siger Lars Larsen til Børsen.

Også Power siger nej
Jysk er ikke den eneste danske virksomhed, der giver internetkæmpen en blank afvisning. Også Power, der henter en stor del af sin omsætning på e-handel med elektronik, afstår en handelsaftale med Amazon.
Elektronikkæden ønsker ligesom Jysk at satse på en kombination af fysiske butikker og netbutik. Det skriver Børsen.

"Vi kan se, at jo flere butikker, vi får, jo mere stiger vores online-salg. Så vi mener altså ikke, at de to ting udelukker hinanden," siger Jesper Boysen, adm. direktør i Power, til Børsen.

Læs også: Amazon vil hjælpe logistikiværksættere - så længe de leverer for Amazon

Og ifølge en analyse af Mai-Britt Poulsen, adm. direktør i Boston Consulting Group i Danmark er der både fordele og ulemper ved et samarbejde med Amazon. 

"Fordelen ved at samarbejde med Amazon er, at man får del i al den trafik, de har på deres site, som er helt enorm. Og deres logistik- og fulfilment-evner er meget konkurrencedygtige. Men man skal også betale noget margin for det, som i eksemplet med Jysk," siger hun til Børsen.

- EST

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere