Irma.dk sætter kurs mod tårnhøje vækstmål

Irma.dk er blevet kåret som landets bedste online supermarked, og målet er at bevare den position samtidig med en årlig vækst på 80 procent. Det kan kun lade sig gøre, hvis fundamentet i form af lager og logistik fungerer optimalt, forklarer Irma.dks kommercielle direktør.

Jesper Lykke Wacherhausen: ”Vores lagerstyring er forudsætningen for at kunne lykkes med alt det andet. Hvis vi ikke har varerne på hylderne, så vi kan pakke dem rigtigt og levere dem i tide, så kan alt det andet være lige meget”..

I den kølige lagerhal i Vallensbæk finder man de præcis samme varer som i en almindelig Irma-butik, men præsentationen er unægtelig en anden. Her handler det ikke om at gøre de økologiske gulerødder og den blå Irma-kaffe præsentabel for de handlende. I stedet skal varerne placeres mest hensigtsmæssigt for plukkerne, som kører rundt i nøje planlagte ruter og henter varer til de kunder, der har afgivet deres bestilling på Irma.dk.

Plukkerne har travlt, for Irmas online supermarked er i kraftig vækst.

”Vi har haft en vækst på 80 procent i år, og det er vores mål, at vi skal opnå lige så høje vækstrater hvert år de næste tre år,” fortæller Jesper Wacherhausen, der er kommerciel direktør i Irma.

Irma.dk er Coops store satsning på e-handel med dagligvarer, og den kraftige vækst er blevet mulig, fordi Irma.dk over de seneste år har optimeret konceptet for deres online supermarked markant.  Det gælder blandt andet i forhold til distributionen af varerne, som er blevet outsourcet til Post Danmark, og i forhold til opbygningen af selve lageret. Lagerstyringen er baseret på en WMS-løsning fra Apport Systems.

”Vi havde eksempelvis en udfordring med vores spidsbelastningsperioder, hvor plukkerne i vores tidligere setup ikke kunne arbejde effektivt nok. Men det har Apport Systems fået løst,” forklarer Jesper Wacherhausen, der bakkes op af terminalchef Judith Juhl Silberg:

”I og med at vi har vækstet så kraftigt, har vi haft brug for en del løbende udvikling af vores arbejdsprocesser. Vi bliver jo klogere hen ad vejen, og det har været vigtigt for os, at Apport har været med til gøre os klogere og bidraget til at udvikle vores koncept,” siger hun.

Danmarks bedste – og billigste
Senest har Irma.dks bestræbelser på at optimere ført til en kåring som Danmarks bedste og billigste supermarked. I en omfattende test i B.T.  i september 2014 slog Irma.dk konkurrenterne på begge parametre.

Der er dog ikke tid til at hvile længe på de laurbær, for i takt med at danskerne bliver vant til, at turen i supermarkedet med fordel kan klares fra computeren, stiger forventningerne og kravene også. Hvis man vil vinde forbrugernes gunst, er der særligt tre områder, man som online supermarked skal være skarp på, mener Jesper Wacherhausen.

”For det første handler det om varernes kvalitet. Hvis man kigger mod andre brancher, så er det dem, der kan levere den bedste kvalitet, der vinder – og det er endnu vigtigere, når vi snakker dagligvarer. Desuden skal man ramme den rigtige balance mellem pris og vare. Det skal kunne lade sig gøre at lave et ugeindkøb, uden at det bliver ret meget dyrere, end hvis man gik ned i en butik. Endelig handler det om serviceoplevelsen. Det er ekstremt vigtigt for en e-shop. Alle vores medarbejdere skal forstå, hvor væsentligt det er, at vores kunder oplever en god service i alle led – og de skal handle ud fra det,” siger han og nævner et konkret eksempel:

”Vi havde for nylig en kunde, der ved en fejl ikke havde fået leveret en halv lakseside. Vi tog en hurtig beslutning om at levere fisken med bud med det samme, så hun ikke skulle ud og handle igen. Man må jo ikke glemme, at vi har et stærkt brand i ryggen. Vi føler en enorm forpligtelse i forhold til, at det er Irma-pigen, vi repræsenterer.  Det er både en styrke og et ansvar, for vi kan ikke tillade os at fejle. Folk forventer, at tingene er i orden, når de handler hos os,” siger han.

Lageret er fundamentet
Når Jesper Wacherhausen ikke nævner lager og logistik blandt de tre konkurrenceparametre, er det fordi, han betragter et velfungerende lager som et helt grundlæggende et element for et online supermarked.

”Det er billetten for overhovedet at komme ind til kampen. Vores lagerstyring er forudsætningen for at kunne lykkes med alt det andet. Hvis vi ikke har varerne på hylderne, så vi kan pakke dem rigtigt og levere dem i tide, så kan alt det andet være lige meget. For os handler det meget om at sætte kunden i centrum, og hvis vi skal kunne gøre det, samtidig med at vi er i kraftig vækst, så stiller det store krav til, at vores produktionsapparat skal kunne følge med,” siger han.

Det er Judith Juhl Silberg, der som terminalchef har ansvar for lagerets drift i forhold til både pluk/pak, distribution og kundeservice. Hun arbejder løbende for at optimere lageret, og den opgave løser hun i tæt samarbejde med Apport Systems.

”Det er jo detaljerne, der gør forskellen. Vi kigger hele tiden på, hvordan vi kan spare tid og blive mere effektive. Det kan være måden, ordrerne bliver frigivet på, eller konsolideringen af ruter. Så snart vi ser, at en proces kan gøres smartere, så tager vi kontakt til Apport for at få hjælp til at få omsat idéen til en konkret effektivisering,” siger hun.

Det var Apports WMS, der blev valgt, da Irma åbnede sin nye terminal i Vallensbæk, og i forhold til tidligere er plukkefejlene reduceret med 10 procent. Ifølge Judith Juhl Silberg har Irma.dks ønsker og forventninger til Apport Systems været støt stigende.

”Vi begynder at bede om flere og flere ting, som ikke er standardløsninger, fordi vores niveau stiger. I takt med at vores plukkere bliver dygtigere, begynder de også at kræve mere og mere af systemet, og der har Apport været hurtige til at optimere. Den vilje til at løse vores udfordringer sammen med os har vi været glade for. Vi har mange bolde i luften, og det kræver en stor fleksibilitet at arbejde sammen med os,” siger hun.

Vil indføre LEAN
Det næste store skridt, som Irma.dk vil tage for at optimere forretningen, er indførelsen af LEAN på processerne på lageret.

”Det forventer vi os meget af, og vi ser frem til, at vi sammen med Apport skal arbejde med det. Meget af  Apports setup læner sig jo op af tankegangen i LEAN omkring løbende forbedring af processer. Projektet vil helt sikkert betyde ændringer i vores arbejdsprocesser, som igen får betydning for vores lagerstyring, så det vil Apport komme til at spille en væsentlig rolle i,” forklarer Judith Juhl Silberg.

Irma.dk

  • Irma.dk er Coops store satsning på online supermarked.
  • Irmatorvets nye lager i Vallensbæk er 6000 m2.
  • Der er mere end 5.000 forskellige varenumre på hylderne.
  • Sortimentet tæller alle dagligvaretyper, også ferske varer, kølevarer og frostvarer.

Mere fra...

18.03.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Episode 2 Fremtiden for lagerstyring: AI og automatisering

19.02.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Episode 1 Fremtiden for lagerstyring: AI og automatisering

31.01.2024Apport Systems A/S

Sponseret

P/H Poul Hansen får Apport Systems Enterprise lagerstyring.

30.01.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Matas' vej til effektiv lagerstyring

19.12.2023Apport Systems A/S

Sponseret

Verdensmarked spilleren FlowCon International får Apport WMS.

DRINX vælger Apport WMS

30.06.2023Apport Systems A/S

Sponseret