Fremtidens intelligente logistik til nye sygehuse

Efter næsten to års udvikling blev prototypen på et innovativt transport- og logistiksystem til hospitaler præsenteret på en workshop i fredags hos Syddansk Sundhedsinnovation i Odense.

Efter to års udvikling præsenterede IHL-projektet en protype på et innovativt transport- og logistiksystem i fredags. I den forbindelse deltog bl.a. Torben Steen Mogensen, dr.med. og vicedirektør på Hvidovre og Amager Hospital, og Hans Jørn Kolmos, dr.med. og forskningsleder ved Klinisk Mikrobiologi, Odense Universitetshospital, som oplægsholdere og i en paneldebat. Foto: IHL. .

19.03.2015

SCM.dk

Intelligent Hospitalslogistik-systemet (IHL) kan automatisere og effektivisere logistikken på landets hospitaler, så alle former for varer, udstyr og medicin bliver tilgængeligt for personale og patienter, hvor og hvornår der er brug for det. Systemet skal gøre hverdagen på hospitalsafdelingerne nemmere og give personalet mere tid til de primære opgaver med patienterne.  

Læs også: Millionstøtte til intelligent hospitalslogistik

Mere end 50 personer med interesse for hospitalslogistik deltog fredag i en workshop i Odense og fik dermed mulighed for selv at se og afprøve ”det magiske skab”. Herfra kan hospitalspersonalet hente varer, som ligger klar, og/eller på en touchskærm bestille det, som de mangler. Når varen er bestilt, sørger IHL-systemet for, at den bliver gjort tilgængelig i skabet, der er bygget ind i hospitalsvæggen.

Den praktiske demonstration af IHL’s it-betjening, det magiske skab og affaldshåndteringen gav anledning til dialoger og spørgsmål om, hvordan IHL-systemet vil komme til at fungere på landets sygehuse. 

”Jeg tror, at IHL kan bidrage til, at man får en mere præcis logistik, så læger og sygeplejersker kan få leveret det, de har brug for. Jeg tror meget på automatiske systemer. Det er fremtiden for hospitalsvæsenet”, sagde Torben Steen Mogensen, dr.med. og vicedirektør på Hvidovre og Amager Hospital.  

Fremtidens logistik
Torben Steen Mogensen holdt oplæg på workshoppen, som ud over præsentation af IHL-prototypen, også satte fokus på hospitalernes udfordring med at udvikle ny og bedre logistik i et lægefagligt, hygiejnemæssigt og innovationsperspektiv.

Torben Steen Mogensens budskab var tydeligt: Fordi hospitalerne skal kunne behandle flere patienter hurtigere, kommer effektiv, automatisk logistik og hurtigere transport til at betyde meget mere.

En anden af oplægsholderne var Hans Jørn Kolmos, dr.med. og forskningsleder ved Klinisk Mikrobiologi, Odense Universitetshospital. Han lagde vægt på, at fremtidens logistik skal være med til at sikre, at urene og rene varer ikke blandes sammen for at eliminere smitte og infektioner.

Hans Jørn Kolmos har tidligere set elementerne i IHL ved projektets start, og han kunne ved workshoppen se, hvordan en prototype efterhånden har taget form, bl.a. på baggrund af brugerinvolverende udviklingsforløb.       

”Der er sket en udvikling af IHL i løbet af projektet, men der skal stadig udvikles mere. Både for at sikre fuld adskillelse af rent og urent og for at tænke logistikken rigtigt sammen med de bygninger, hvor den skal fungere. Plads til at arbejde med tingene og sætte fra er utrolig vigtigt for, at medarbejderne kan agere hygiejnemæssigt korrekt”, sagde Hans Jørn Kolmos.

IHL-prototypen er med støtte fra Markedsmodningsfonden udviklet siden maj 2013 af projektgruppen Intelligent Hospitalslogistik (IHL) med deltagelse af ti private virksomheder og fem danske sygehuse. Målet er at udvikle og tilpasse eksisterende teknologier, sådan at de bliver pålidelige, sikre og hygiejniske nok til at møde kravene på fremtidens supersygehuse.

Læs også: Nyt koncept skal automatisere hospitals-logistikken

Og udviklingen af IHL-systemet fortsætter:

”Nu skal vi teste systemet igen hos brugerne på hospitalerne, inden vi fremlægger den endelige og modulære løsning”, siger IHL-projektleder Niki Nicolas Grigoriou.

- JKK 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

25.04.2024SCM.dk

Nyt intelligent værktøj udregner klimadata for elektronikprodukter

25.04.2024SCM.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle