05.04.2016  |  Strategi & ledelse

Indspark: Fra faldende indtjening til vækstmotor med supply chain control tower

Indhold fra partner Hvad er dette?

Læs om hvordan et supply chain kontroltårn hjalp en multinational virksomhed med at skabe transparens i forsyningskæden. Gevinsten var en forbedring af levering-til-tiden fra 60 til 93 procent og en to-cifret procentuel vækst.

En multinational virksomhed som fremstiller udstyr kæmpede med at betjene sine kunder. Kun 60% af alle leverancer blev leveret til tiden. Endnu værre var det, at virksomheden ikke var i stand til at forpligte sig til efterspørgsel fra nye kunder. Konsekvensen var, at de mistede et stort antal kontrakter til konkurrenter. Det primære problem var en manglende transparens i forsyningskæden (leverandører og samarbejdspartnere). Dette resulterede i en manglende evne til at projektere virkningen af kapacitetsbegrænsninger og komponenttilgængelighed i forbindelse med ordreleverancer. Et supply chain control tower blev implementeret for at vende de mistede kontrakter til vækst.

Control Tower (CT) er en centraliseret business service, der kombinerer organisations- og procesændringer. Dette muliggøres af teknologiske og talentmæssige kapaciteter og har til formål at optimere fremadrettet end-to-end supply chain beslutningstagning. I denne artikel vil vi undersøge hvordan et CT implementeres i praksis, og hvordan et CT kan give en konkurrencemæssig fordel.

Målsætningen afgørende for implementeringen
Den overordnede målsætning og ambition med CT-løsningen er afgørende for tilgangen til implementeringen. Det endelige mål var i dette tillfælde en forbedret leveringsevne (+90% til tiden), samt evnen til at reagere på ikke-planlagt efterspørgsel på mindre end en dag. Med det endelige mål defineret, kunne ændringen af CT komponenterne udformes og implementeres: forbedret teknologi, nye processer og en tilpasset supply chain organisation.

Teknologi
Den første komponent, som blev implementeret, var en platform, som integrerer information fra forsyningskæden som fx planer, ordrer og lagerbeholdning. Både information fra de interne ERP-systemer og information fra eksterne leverandørers og samarbejdspartneres ERP-systemer blev integreret. Denne platform skaber den nødvendige transparens og muliggør samarbejde mellem parterne i forsyningskæden, se figur 1.

Et øget fokus på transparens og samarbejde var dog ikke tilstrækkeligt til at løse alle problemer i forsyningskæden. Et avanceret planlægningssystem udstyret med hurtig end-to-end planlægningskapacitet på produktniveau og støtte til ”what-if”-scenarier og workflows blev sat på toppen af integrationsplatformen. Denne ’Sense & React’ funktionalitet vurderer løbende virkningen af alle afvigelser (ændringer til planer/ordrer, ændringer i lagerniveauer eller sidste-øjebliks ændringer af efterspørgslen). Den simulerer desuden løsningsalternativer til brug i beslutningsprocessen. Afvigelseshåndteringsbeslutninger valideres og implementeres igennem integrationsplatformen.

Processer
’Sense & React’ beslutningsprocessen blev implementeret ved at tilføje Sales and Operations Execution (S&OE) laget til den eksisterende Sales and Operations Planning (S&OP) proces. S&OE processen involverer planlægning, ordrestyring, salg, logistik, indkøb og andre forretningsfunktioner.

På toppen af den månedlige planlægningscyklus er ’Sense & React’ afvigelseshåndteringsprocessen, som opdateres flere gange på en dag. Alle undtagelser er klassificeret baseret på forretningsmæssige konsekvenser og forvaltes i overensstemmelse hermed. Kritiske undtagelser eskaleres til det ledende S&OP Forum, mens ikke-kritiske undtagelser håndteres direkte ved brug af procedurer, som løbende forbedres. Procedurerne er ensartede på tværs af forretningssegmenter og muliggør, at netværksplanlæggere kan udnytte erfaringer og læringer fra andre segmenter.

Organisation
Realisering af fordelene ved den nye teknologi og de nyetablerede processer havde ikke været mulig uden at re-designe den eksisterende supply chain organisation. ’Sense & React’ funktionen kræver, at dem, der planlægger, har et end-to-end forsyningskædeansvar for en gruppe af produkter. End-to-end ansvaret er med til at muliggøre en forretningsdrevet beslutningsproces, således at silo-suboptimering undgås.

Hovedparten af de eksisterende planlæggere blev flyttet til en ny funktion kaldet netværksplanlægning, der var tilpasset efter produktgrupper og netværk snarere end efter funktioner. Ansvarsområderne for de oprindelige planlægningsfunktioner blev fokuseret på det funktionelle ejerskab og ekspertise.

Derudover blev den centraliserede afvigelseshåndtering og forbedringsfunktionen etableret i et nyt Center of Excellence. Denne CoE har ejerskab over de nye processer, fører tilsyn og overvåger operationerne i forsyningskæden samt driver løbende forbedringer, se figur 2.

Resultat og vigtige succesfaktorer
Efter en gradvis implementering over 12 måneder blev forsyningskædens fleksibilitet og agilitet forbedret, hvilket har resulteret i en øget kundetilfredshed. Ydermere er evnen til at imødekomme den øgede efterspørgsel steget med 20%.

Ny teknologi var afgørende i forhold til at muliggøre den nye måde at arbejde på – uden at dette var et reelt teknologiprojekt. Et af projektets succesfaktorer var, at det blev håndteret som et forretningstransformationsprojekt med stort fokus på reorganisering og forandringsledelse. Den trinvise tilgang gjorde det muligt for design-, udviklings-, test- og implementeringsaktiviteter at blive delt op i mindre stykker. Dette muliggjorde, at medarbejderne, der blev påvirket af ændringen, kunne forstå den nye måde at arbejde på samt forfine kravene.

I dag seks måneder senere leverer virksomheden som et resultat af projektet 93% af alle ordrer til tiden og har en tocifret procentuel vækst. Investeringen i initiativet forventes allerede tilbagebetalt inden for 12 måneder, og virksomheden har på kort tid formået at omorganisere sin supply chain til at blive en regulær vækstmotor.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere