06.03.2017  |  IT

Ford: Hurtigere reservedele skal sikre flere tilfredse kunder

For at sikre forhandlerne bedre service, hurtigere leverancer og højere loyalitet hos slutkunderne er Ford i færd med at lancere et intelligent lagerstyringssystem.

Øgede omkostninger, mindre loyalitet hos kunderne og et ekstremt prisfølsomt og konkurrencepræget marked. Der er pres på bilforhandlernes indtjening og overskud. Det stiller krav om hurtig markedstilpasning for at sikre konkurrencedygtige priser og høj service. Kunderne kræver nemlig hurtig og professionel levering.

Skal kunderne vente lang tid på reservedele, ender det ofte i, at de vælger en konkurrent eller uautoriserede reservedele. På europæisk plan lancerer Ford derfor det intelligente lagerstyringssystem Sprint, der skal sikre, at de rigtige reservedele er på lager hele tiden hos forhandlerne.

”Loyaliteten er ikke den samme hos kunderne, hvor hurtig leverance i dag er afgørende for at fastholde dem. Sprint moderniserer hverdagen for lagercheferne, der i stedet for at bekymre sig om, hvad der ligger på hylderne nu kan fokusere på at servicere og rådgive kunderne”, fortæller Supervisor hos Ford, Helle Mathiasen, der er ansvarlig for udrulning af Sprint i Danmark.

Ved at analysere på de sidste to års bevægelser på lageret, omsætningshastighed og værdien af de solgte dele overtager Sprint lagerstyringen hos forhandlerne. Systemet bestiller automatisk de enkelte dele hjem fra Fords centrallager i Köln.  

De rette kompetencer
Lanceringen af Sprint i Danmark påbegyndte i september 2015, hvor de rette kompetencer var afgørende for at sikre smidig implementering af systemet hos Fords forhandlere. I stedet for at anvende et rekrutteringsfirma valgte Ford derfor at gå til Logistikkompagniet, der er specialiseret inden for lager og logistik.  

”Som virksomhed bruger vi mange ressourcer på at finde den rigtige ekspertise til en opgave – også når vi benytter os af eksterne samarbejdspartnere. Et almindeligt rekrutteringsfirma er ikke eksperter på alle områder. Her ville vi først selv skulle designe en profil, hvorefter de skulle lede efter den. Så det at kunne orientere en ekspert om vores behov, som efterfølgende kom med tre kandidater, har været en enorm lettelse. Samtidig er det nemt, at Logistikkompagniet tager sig af alle de administrative og personalemæssige forhold”, fortæller Helle Mathiasen.

Bedste team i Europa
Kasper Tietze og Thomas Lien blev de to udvalgte fra Logistikkompagniet, som fik opgaven - og efter godt et års arbejde er 32 forhandlere i dag selvkørende på Sprint.

”Det tager i gennemsnit to måneder før en Sprint forhandler er selvkørende. Dybdegående viden om lager- og logistikdrift er derfor afgørende for en succesfuld implementering. Her har vi fået de helt rette profiler til opgaven, hvor både Kasper og Thomas´ motivation og ekspertise har gjort, at forhandlerne har taget imod Sprint med åbne arme. Kasper og Thomas bliver faktisk fremhævet som det bedste team i Europa, hvor det nogle steder hos vores kolleger går langsomt”, fremhæver Helle Mathiasen.

Lagerchefens rolle ændres
En typisk forhandler har i gennemsnit 11.500 forskellige dele på lager. Det kræver derfor sin lagerchef at holde styr på bestillingerne. Med Sprint ændres hele måden at tænke på ude i forretningen. En forandring, som Ford har været spændt på modtagelsen af.

”Med Sprint går lagerchefen fra at varetage de traditionelle lagerstyringsopgaver til at have mere fokus på salg og kundeservice. Vi var derfor naturligvis spændte på modtagelsen af det nye system. Men de har taget rigtig godt imod det. Det skyldes blandt andet succesoplevelser med at have en bestemt reservedel på lageret, når kunderne skal bruge den. Forhandleren skal dermed ikke lave en aftale med kunden om, at de skal komme igen nogle dage efter. Herudover er det muligt at returnere en Sprint-bestilt del, hvis den ikke er solgt inden for 12 måneder, som også giver dem en større økonomisk sikkerhed end tidligere”, fremhæver Helle Mathiasen.

Ford forventer, at det nye lagerstyringssystem er implementeret hos Fords 74 autoriserede forhandlere inden for de næste to år.

”Værktøjer, koncepter og systemer, der giver ejere af Ford-biler en bedre oplevelse, er til fælles gavn for både vores forhandlere og os som producent og importør. Strategiske tiltag som Sprint understøtter vores ambition om at højne loyaliteten og kundetilfredsheden både i forhandlerleddet og hos vores fælles bilkunder”, siger Helle Mathiasen.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere