18.08.2015  |  Strategi & ledelse

Indspark: Fire millioner skjorter tredobler lagereffektiviteten

Indhold fra partner Hvad er dette?

Tyskland største skjorteproducent Olymp har taget et kvantespring fra ”blyant og papir” til højautomatiseret lager og kombinerer kendt teknologi på en ny måde. Effekten er en tredobling af effektiviteten. Virksomheden fastholder dog et manuelt område, som skal forebygge flaksehalse og løse særlige opgaver.

Olymps splinternye logistikcenter kombinerer en intelligent software, et Shuttlelager, en hængende ”pose sorter” samt et baneanlæg. Vi har besøgt lageret og med egne øjne set, hvordan skjorteproducenten på imponerende vis har taget et gigantisk teknologispring, er lykkedes med og har tredoblet effektiviteten og samtidig fastholdt en høj fremtidssikring.

20 km nordvest for Stuttgart finder man byen Bietigheim?Bissingen, hvor Olymp har sit hovedkvarter og lager. Olymp blev grundlagt i 1951 af Eugen Bezner, og virksomheden er stadig i familiens eje nu med grundlæggerens barnebarn Mark Bezner som ejer og CEO.

Den mellemstore virksomhed har været i stand til at udvikle sig progressivt og i en tid med faldende salg i beklædningsindustrien at øge omsætningen. Inden for kun ti år er omsætningen mere end tredoblet til 225 millioner euro i 2014, så virksomheden i dag ikke bare er Tysklands absolut førende skjorteproducent, men også blandt de største i Europa.

Arbejdsløsheden er lav i delstaten Baden?Württemberg, hvor Olymp ligger, og hvis den lønsomme vækst skulle fastholdes, var virksomheden tvunget til at gå nye veje for at øge effektiviteten i lageroperationen, der indtil da havde været manuel og fordelt på flere adresser.

OLYMP Logistics Center (OLZ)
Løsningen blev etableringen af OLYMP Logistics Center i daglig tale kaldet OLZ, som med en pris på omkring € 40 mio. er den største investering i virksomhedens historie.

Logistikcenteret blev taget i brug i oktober 2013 og fylder 6.436 m2. Overordnet består installationen af et system med hængeposer – såkaldte lastbærerer - i en overhead løsning, hvor i skjorterne ligger løst stykvis. Alle lastbærerer er udstyret med en elektronisk tag.

Læs også: DHL rykker på e-handel i Kina

Hængeløsningen router og sorterer hængeposerne rundt og i den ønskede sekvens og retning. I tillæg er centeret udstyret med en shuttle-løsning med 407 shuttler, der opererer i et kasselager med en lagerkapacitet på 265.000 kartoner. Sluttelig består løsningen af automatiske kasserejsere, diverse automatiske printere, vægte og rullebaner til transport af kartonerne til og fra kasselageret samt til og fra plukke og pakkestationerne, inden de færdigpakkede kundeforsendelser ender i de ventende trailere.

I projektets fase 1 var der etableret syv infeed arbejdsstationer til tømning af indkomne kartoner og ilægning i hængeposerne, et hængesorter system samt 10 plukkestationer til tømning af poserne og ilægning af kundeordre i kartoner til forsendelse.

I den seneste fase 2 blev kapaciteten fordoblet med yderligere syv nye infeed stationer, et ekstra hængesorter system samt 10 ekstra plukkestationer. Det hele styres af en komplet softwarepakke. Den samlede løsning er leveret KNAPP.

Upstream flow og varemodtagelse
Leverancerne kommer fra leverandører, som Olymp har arbejdet tæt sammen med i en længere årrække. Det muliggør et meget tæt og integreret samarbejde i forsyningskæden ”up stream”. Således foretages kvalitetskontrollen allerede på fabrikken, og for 99 % vedkommende ankommer varerne (business- og fritidsskjorter, polo shirts, T?shirts, strikvarer, slips og accessories) i det samme standardkarton, som er tilpasset løsningen i OLZ. Det danner et gunstigt udgangspunkt for optimering af det interne flow på et automatiseret lager sammenlignet med vilkårene på mange andre lagre.

Kartonerne er pakket løst i containerne når de ankommer, og tømmes ved de fem indgående porte via tre boom conveyors, der tilsammen har en kapacitet på op til 1.500 kartoner i timen. Fra varemodtagelsen føres kartonerne på conveyors frem til kasselageret, hvor de undervejs automatisk scannes, måles og vejes.

Eventuelle kartoner, der afviger fra standard, placeres automatisk på plastikbakker, inden de fortsætter indlagringen. Enkelte kartoner udtages til stikprøvekontrol for at tjekke kvaliteten en sidste gang.

Systemets styring dirigerer varerne til en optimal placering på en af de 265.000 positioner i kasselageret, hvor en af de 407 shuttler eksekverer hurtig indlagring på de dobbelt dybe lagerpositioner. Der er 37 niveauer i de 11 shuttle gange, som hver er cirka 100 meter lange og udstyret med en twin lift. Lageret indeholder op til 30.000 SKU.

Sekvensstyringen er det unikke i løsningen
Alle de anvendte løsninger er kendte og gennemtestede teknologier, men kombinationen hos Olymp er ny. Olymp havde fra starten stillet krav om, at anlægget skulle kunne pakke 100 procent kunde? og ordrespecifikt og, at ilægningen af skjorterne i den enkelte kundekarton skulle kunne laves fuldstændigt efter kundes ønsker – for eksempel hvilken skjorte der skal være i bunden af kartonen og hvilken i toppen.

Selve sorteringen sker som tre sorteringsgennemløb af en batch, hvorefter algoritmer og mekanisk sortering har fået sorteret batchen op i den perfekte og forudbestemte sekvens. Hængesortersystem har en kapacitet på 5.000 items per time. Med fase 2 er denne kapacitet fordoblet til 10.000 items per time. Netop evnen til at levere denne forfinede sekvensstyring i pakningen var en af årsagerne til, at Olymp valgte netop denne løsning, som i tillæg giver en særdeles robust, fleksibel og skalerbar løsning.

Ordremodtagelsen, pluk, pak og levering
Ordrevolumen håndteres typisk på ét skift på lageret, som starter kl. 07:00 og afhængig af ugedagen slutter imellem kl. 15:00 og 17:15, men i højsæsonen gearer man op, så der køres 1,5 overlappende skift.

Der er ordre cut off kl: 13:00 til 14:00 med henblik på næste dags levering. Medarbejderne på lageret har vidt forskellige arbejdstider, da Olymp ønsker at tilpasse sig den enkeltes ønsker bedst muligt i et marked, hvor gode medarbejdere kan være svære at finde og holde på. Den fleksible bemanding betyder, at alle arbejdsstationer er udformet, så de kan betjenes efter en kort introduktion.

Fra ordrepuljen bestemmer softwaren sammensætningen og størrelsen af de batches, der skal hentes ud af kasselageret til pluk. Systemet har en maksimal kapacitets på 5.000 items per batch. På en af syv infeed stationer (er fordoblet til 14 i fase 2), åbner en operatør kartonen, scanner hver item (f.eks. en skjorte) og placerer emnet i en hængepose, som flyttes videre overhead systemet. Informationen på den enkelte item, der er lagt i posen, er nu knyttet sammen med den RFID?tag, som identificerer den enkelte hængepose, og bærer nu al den nødvendige information for den videre proces.

Hængeposen er nu lastbæreren, der sender den enkelte item op i en bufferzone. Her afventer f.eks. skjorten, at styresystemet skal påbegynde den videre sortering til den ønskede sekvens defineret af kundeordrerne.

Læs også: Samarbejde styrker konkurrenceevnen

Et andet sted i huset sørger automatiske kasserejsemaskiner for at rejse det nødvendige antal nye kasser, forsegle dem med tape i bunden og påsætte en routing label. Gamle kasser fra det indgående flow anvendes også udgående, hvis kvaliteten er høj nok.

De enkelte hængeposer føres nu i kundesorteret ordresekvens via overheadsystemet frem til en af de 10 pakkestationer (fordoblet til 20 i fase 2), hvor den karton, der er prædefineret til netop denne ordre, fremkommer således, at operatøren kan pakke ordren i kartonen og udføre andre Value Adding Services (VAS).

Infeed stationerne har en lidt større effektivitet end pakkestationerne, fordi man på sidstnævnte også skal ilægge eventuelt pakkefyld, printe og ilægge dokumentation samt udføre kundespecifik VAS såsom påsætning af prismærkning, sikkerheds tags mv.

Der udføres VAS på omkring 50 procent af flowet. På vejen fra plukkestationen mod forsendelsen vejes kartonen, får påsat en transportørspecifik forsendelseslabel og to spændebånd – naturligvis helt automatisk. Kartonet fortsætter videre ud til en af de 18 ramper og direkte ind i den korrekte transportørs ventende trailer og leveres som hovedregel til kunden næste dag. Varerne sendes til kunderne i ni forskellige standardkartoner alt efter ordrens størrelse.

Hvis den inderste emballage på en returvarer er ubrudt, kan produktet, f.eks. skjorten, gå direkte ind i bufferen igen, uden at skulle via kasselageret.

”Goods to man” område
OLZ er bygget i forbindelse med det tidligere lager, som stadig benyttes til en række manuelle aktiviteter. Det er for eksempel ”goods to man” område, som benyttes til ordrer, der ikke med fordel kan køres over sorteren. Det kan for eksempel være kampagnevarer, som skubbes ud på markedet eller til simple ordre, hvor kunden for eksempel kun har købt en masse blå og røde skjorter i fem størrelser. I det manuelle område palleteres ordrerne også, hvis det er et kundeønske.

Fremtiden
Med OLZ har Olymp taget et kvantespring fra en helt manuel lagerløsning med ”blyant og papir” og et lager spredt på flere lokationer til et centralt højautomatiseret set?up, der har tredobblet logistikkapaciteten. Når fase 2 står færdig, er kapaciteten på infeed, sorter og packing samt pakkestationer fordoblet, så der kan ekspederes 10.000 items i timen.

Virksomheden føler sig derfor godt rustet til fremtiden, men er også opmærksom på, at der kan opstå flaskehalse efterhånden, som forretningen udvikler sig. Som det er tilfældet i mange andre større automatiseringsprojekter, er udvikling i forudsætninger og dimensioneringsgrundlag en stor udfordring og betyder, at mange anlæg over tid udbygges og tilpasses.

Hvad vi fik med hjem
Det er sjældent, man besøger et logistikcenter, hvor virksomheden på en gang har taget et så stort teknologispring, som vi så hos Olymp – og som er lykkedes så godt med det. Rejsen har da heller ikke været uden bump på vejen, og blandt andet er der brugt mange ressourcer på at få leverandørens styresystem integreret med det eksisterende WMS-system.

Men resultatet var fagligt interessant, hvor vi så en ny måde at kombinere kendte teknologier, og specielt hele sekventieringen mod kunderne imponerede. Helt overordnet var installationen præget af kvalitet og gennemtænkte løsninger, men det har også været en solid investering.

Investeringen skal naturligvis ses i en sammenhæng. Et produkt fra Olymp er et high end produkt, og det ligger ejeren meget på sinde fortsat at kunne tilbyde kunderne 100 procent fleksibilitet i forhold til pluk, pak og VAS på lageret også efter automatiseringen, som er begrundet med et ønske om at øge effektiviteten markant uden at forøge lagerpersonalet i et område med lav arbejdsløshed. Olymp har oplevet vækst siden firmaets start, og automatiseringen skal medvirke til at sikre den fortsatte positive udvikling i virksomheden.

Fordi Olymp kun har ganske få leverandører, som man endvidere har arbejdet tæt sammen med i mange år, har det været muligt at standardisere den lastbærer man får ind i huset, så 99 procent af det indgående flow ankommer i det samme standardkarton. I tilgift er kvalitetskontrollen allerede foretaget ude på fabrikken, så den proces udføres kun som stikprøve.

I flowet ud mod kunderne har man låst sig fast på tre standardkartoner. Det er forhold, der givet er indgået i dimensioneringsgrundlaget med nogen vægt, men meget fornuftigt har man bibeholdt et manuelt område med en vis kapacitet. Løsningerne er specialiseret og netop skabt til en supply chain, som Olymp selv kontrollerer i meget stor udstrækning.

Hvis du vil se OLZ ”live” har du muligheden her. 

Mere fra Logio Consulting A/S

Logio Consulting A/S

www.logio.dk

  • mbm@logio.dk
  • 70 20 03 12
  • Schioldannsvej 21, Postboks 57, 2920 Charlottenlund

Logio Consulting A/S arbejder som uvildige rådgivere med at forbedre kundernes lønsomhed gennem optimering af forsyningskæden – sikret ved gennemsigtighed i processerne og tilfredse kunder. Vi er konsulenter på nogle af de mest spændende optimeringsprojekter indenfor SCM, logistik og lager inkl. procesoptimering og automatisering. Samtidig har vi rollen som den erfarne projektleder, der kan…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere