24.05.2018  |  Strategi & ledelse

Indspark: Fem tips til indkøbschefen: Sådan bliver du mere værdifuld

Indlægsholderne stod i kø for at give gode råd om, hvordan indkøbschefer kan øge deres værdiskabelse på konferencen Basware Connect 2018, som for nyligt blev afholdt i Charlottehaven med deltagelse af 140 indkøbschefer. Læs de bedste tips her.

1. Gem indkøbsafdelingens transaktionsdata – de kan blive mange penge værd

I oldtidens Grækenland blev orakler spurgt til råds, når man ville vide, hvad fremtiden havde at bringe.

I dag anvendes dataanalyse til at vurdere, hvad der er gået godt og skidt og estimere hvordan fremtiden vil forme sig.

Tilhører du den gruppe af logistik- eller indkøbsansvarlige, som endnu ikke har det store analyseapparat på plads? Begynd alligevel at gemme data for jeres aktiviteter.

For så er du meget bedre stillet den dag, din virksomhed beslutter sig for at gå all in på dataanalyse eller indføre kunstig intelligens. Til den tid vil dine historiske data – altså dem du skal til at indsamle allerede fra i dag - være i høj kurs.

Og sørg for at indsamle såkaldte ”gode” data, som er kendetegnet ved at have tilstrækkelig volumen og kvalitet – og ved at være nogenlunde komplette.

Det var hovedbudskabet i åbningstalen fra finske Lauri Palokangas ved Basware Connect 2018.

2. Arbejder pengene for dig?

Lauri Palokangas fra Basware havde senere på dagen også et andet budskab til indkøbscheferne: I kan være med til at tjene penge til jeres virksomheder ved at tænke over, hvornår jeres leverandører betales og hvilke betalingsbetingelser, der aftales.

I stedet for bare at trække betalingerne længst muligt, så forhandl indkøbsprisen i bund ved at tilbyde kortere betalingstid. Det kaldes også for dynamisk rabat, hvor ideen er: Desto hurtige betaling, desto større er rabatten.

Så hvis din virksomhed alligevel har overskydende arbejdskapital, kan indkøbsafdelingen med dynamiske rabatordninger indtjene et solidt beløb hvert år.

3. Lær at forudsige prisudviklingen ved at kigge på konjunkturudviklingen

Søren Vammen fra DILF var også blandt talerne på Basware Connect 2018 og påpegede, at virksomheder i højere grad burde risikovurdere udviklingen i indkøbspriser. For der er rigtigt mange millioner på spil, hvis man bare forlænger med brædder, når fremtiden og dens risici skal estimeres.

Al historie viser, at økonomiske opture med stigende pres på priserne normalt varer fem-syv år og nedture med prisfald varer tre år eller mindre.

Det er vigtig viden, for virksomheder skal blive bedre til at forudsige, hvornår en konjunktur vender samt bruge forskellige styringsmodeller for risikovurdering i hhv. opgangstider og nedgangstider. For dynamikkerne er nemlig forskellige i høj- og lavkonjunkturer.

I nogle virksomheder bliver indkøbsafdelingen bedt om at spare f.eks. fire procent hvert eneste år. Men det er en usmart måde at styre på, eftersom den bagvedliggende økonomiske udvikling ofte er skyld i, at priserne svinger med en endnu højere takt.

Så i nedgangstider er det rigtigt nemt at spare fire procent, når underleverandørerne har for lidt at lave og derfor sænker priserne for at få gang i deres forretning. Og i opgangstider er det umuligt at presse prisfald igennem, fordi leverandørerne har masser at lave og derfor kan tillade sig at hæve prisen.

4. Vælg den rigtige robot - for det bliver svært at skifte

Automatiseringen og ”robotificeringen” fortsætter inden for indkøb og logistik. I princippet er der to typer robotter, forklarede Zeeshan Rajan fra PwC: Den ene slags gør dig hurtigere til dit arbejde. Den anden overtager dine opgaver.

Der kan siges meget om robotter. Men Zeeshan Rajan, der har beskæftiget sin professionelt med robotter i ti år, hæftede sig især ved disse faktorer:

1.       Det kan ofte betale sig at bruge robotter, fordi de er nemme og hurtige at implementere.

2.       Robotter er ikke fejlfrie, så husk at monitorere dem.

3.       Robotter som værktøj kan ikke klare alt eller redde verden.

4.       Når du har valgt et robotværktøj, kan det være svært at skifte. Så vælg den rette robot fra starten af.

5. Indkøbsportaler bliver brugt i stor stil – men kun hvis medarbejderne synes de er nemme

I den ideelle verden skal medarbejderne bruge virksomhedens indkøbsportal, når de skal shoppe på virksomhedens vegne. På portalen optræder typisk de leverandører, som virksomheden har indgået indkøbs- og rabataftaler med. Så det er selvsagt en stor fordel, at medarbejderne bruger portalen fremfor selv at bruge tid på at finde andre leverandører.

Men gider de det? Udfordringen er ifølge produktchef James Mitchener fra Basware, at medarbejderne er mest villige til at bruge en indkøbsportal, hvis indkøbsoplevelsen er engagerende.

Og det kan den blive, hvis portalen til forveksling ligner en online shoppingside med billeder, der kan forstørres, indkøbslister der kan gemmes, en god søgefunktion og med en intuitiv brugergrænseflade.

At bygge en indkøbsportal kan måske lyde som en stor omgang. Men du gør det nemmere, hvis du får content i form af varebeskrivelse og billeder fra dine leverandører, og hvis du bruger et system, hvor content kun skal indlæses en gang.

Så bliver en brugervenlig indkøbsportalen pludselig et overkommeligt projekt.

Om Basware Connect 2018

Konferencen blev arrangeret af Basware, som med sine systemer og rådgivning er specialist i at effektivisere større virksomheders arbejdsprocesser - lige fra indkøb til betaling.

Mere fra Mikkel

Mikkel Buhelt

PR-rådgiver

Se profil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere