Fejl kan afsløres tidligt i processen
Hver dag trækkes varer tilbage fra butikkerne, fordi der er noget galt med dem. Det koster forretningerne mange penge...
Hver dag trækkes varer tilbage fra butikkerne, fordi der er noget galt med dem. Det koster forretningerne mange penge, men er en nødvendig løsning, hvis ikke man vil miste sine kunder.
For at mindske fejl ved produkterne allerede inden de når ud i butikken, har Det Norske Veritas (DNV) udviklet et system, der kaldes risk-based supplier evaluation and monitoring (risikobaseret vurdering og kontrol af leverandører).
Norgesgruppen A/S, der gennem en række supermarkedskæder genererer 37 procent af omsætningen af dagligvare i Norge, har i løbet af det seneste halve år benyttet sig af denne løsning, og i den tid har det vist sig, at investeringen i systemet hurtigt tjener sig hjem i form af sparede audits af leverandører, bedre kontrol, bedre kvalitetssamarbejde med leverandører, som fører til færre tilbagetrækninger af varer.
Det indgår i DNVs system, at samtlige leverandører indledningsvis skal gennemgå en detailleret risikovurdering. En gruppe på omkring ti procent lever ikke op til kravene og må underkaste sig systemets set-up af fysiske og computer-baserede foranstaltninger, som spotter manglende kvalitetsfokus hos leverandørerne. Til systemet risk based supplier evaluation and monitoring hører procedurer og IT system, som sørger for, at det fejlbehæftede produkt trækkes ud af produktions- eller distributionskæden så snart alarmklokken har lydt.
Risk management konsulent Jens Peter Høiseth i DNV Danmark vurderer, at også danske virksomheder kan få løst problemer med styring af leverandører på en effektiv facon ved at drage nytte af systemet. Den store udfordring for stadig flere virksomheder er at styre risikoen for fejl og ikke bæredygtig produktion i en lang leverandørkæde, som ofte starter i Asien og slutter hos kunderne i Vesten. Den globale handel betyder, at risikoen for fejl stiger, hver gang en underleverandør kobles til produktions- eller forsyningskæden. For enden af den lange kæde et fjernt sted i verden har man måske ikke helt den nødvendige evne eller vilje til at gøre tingene korrekt. Det er her, DNV kommer ind i billedet med det nye system, som kan håndtere store mængder data, og som fysisk rækker sin kontrol helt ud til den lille underleverandør i en landsby i en fjern afkrog af Indien, eller hvor det nu kan være, siger Jens Peter Høiseth. - LWO