28.01.2013  |  Planlægning

Indspark: Fagfolk skriver: Risikostyring – tænk dybt, bredt og langt

Indhold fra partner Hvad er dette?

Supply chain risikostyring er hot og var et af toppunkterne på World Economic Forum i Davos i 2012. Consafe Logistics konsulenter ser et behov for dybere målstyring, der kan skabe mere transparens.

2011 var præget af en chokerende mængde af det, den amerikansk-libanesiske forsker Nassim Nicholas Taleb kalder Black Swans - uforudsete hændelser der har stor negativ effekt på omgivelserne. Vi behøver bare tænke på jordskælv og tsunami i Japan og oversvømmelser i Thailand, så ved alle supply chain-folk, hvad Black Swans kan medføre af forsyningsproblemer, der skaber kaos i fabrikshaller og manglende leveringer til markeder verden over.

WEFs undersøgelsesrapport "New Models for Adressing Supply Chain and Transport Risks" fra 2012 peger på, at styring af risici har topprioritet, fordi forsyningsproblemer skaber alvorlige økonomiske problemer.

Rapporten konkluderer, at det er rimelig let at måle de negative økonomiske konsekvenser af forstyrrelserne, mens der er mangel på standarder for, hvordan man definerer og måler selve risiciene. Det skader den koordinerede indsats på tværs af virksomheder, organisationer og nationale myndigheder, som ifølge WEF er helt afgørende, hvis risikostyringen skal være effektiv. Respondenterne er en blanding af interessenter fra både private og offentlige virksomheder, regeringer samt organisationer.

Tænk dybt
Den svenske salgschef Ulf Henrikson fra Consafe Logistics, der årligt samarbejder med et stort antal supply chain-ledere, oplever også, at risiciene i virksomhedernes forsyningskæder er blevet større.

"Forsyningskæderne er blevet mere komplekse, det skaber flere fejlkilder, og opstår der en større forstyrrelse, skaber det typisk en kaskade af problemer igennem kæden".

Project Manager og supply chain konsulent John Høj Pedersen fra den danske del af Consafe Logistics supplerer:

"De førende virksomheder har erkendt, at risikostyring skal højt på agendaen, og at det kræver skarpere KPI-strukturer og målstyringspraksis, som er tæt integreret med strategiske leverandører. Det skaber mere og hurtigere synlighed, når der opstår fejl eller forstyrrelser, og gør virksomheder i stand til at reagere hurtigere og mere præcist".

Tænk bredt
En engelsk professor mener, at det er fint at gå dybere med målstyring. Men han mener også, at der er behov for at tage den bredere værdikæde og forretning med i betragtning:

"De værktøjer til og den viden om risikostyring, som supply chain-folk har opbygget de sidste 20 år, vil være utilstrækkelige i de næste 20 år", fortæller Mike Lewis, der er professor i Supply Strategy ved University of Bath. Han tilføjer:

"Supply chain disciplinen er blevet udviklet gennem de sidste 20 år i et forretningsmiljø, som har været relativt stabilt både politisk og økonomisk, hvor inflationen har været meget lav eller ikke-eksisterende. Det er i færd med at ændre sig. Inflationen stiger, råvarepriser er langt mere uforudsigelige og omskiftelige, og de politiske rammer er under opbrud. Den værktøjskasse, supply chain disciplinen har gjort brug af de sidste 20 år til at reducere risici samt optimere omkostninger, serviceniveau og kvalitet, vil vise sig at være utilstrækkelig i den nye verden, vi går ind i".

Mike Lewis peger på, at de fleste logistikeres risikofokus i dag er for snævert. Det er hans erfaring, at det er de færreste, der formår at se risici i et totalbillede, hvor man afdækker og tager højde for alle faktorer, som har indflydelse på forretningen.

"Det er begrænset, hvad man får ud af at forsøge at forudsige specifikke forstyrrelser. Der er meget mere effekt i at arbejde med scenaria og styrke organisationens generelle evne til at håndtere forstyrrelser og prioritere de forsyningsstrategier, der tilbyder fleksibilitet og robusthed", fortæller han.

Den nye generation af supply chain folk skal ifølge professoren have en mere strategisk tilgang til og forståelse af sammenhængen mellem forsyningskæden, risici og værdiskabelse for forretningen. Hidtil har logistik mest handlet om at skabe ”alignment” mellem en køber og en leverandør. Det har passet godt med, at logistikere er trænet i at forstå og håndtere det fysiske flow af varer og materialer. I fremtiden bliver der behov for at forstå den totale værdikæde og de forretningsmæssige implikationer af forskellige beslutninger og handlinger.

"Husk også på, at et forstærket risikobillede giver flere nye muligheder for forretning", fortæller Mike Lewis.

Tænk langt
Den hollandske supply chain professor René de Koster mener ikke, at risikostyring spiller nogen nævneværdig større rolle i virksomhedernes daglige drift i dag end tidligere.

"Jeg mener, at virksomheder har et behov for at opruste på dette område. Mangel på ressourcer som fossile brændstoffer og sjældne metaller samt hensyn til klima og CSR vil blive en alvorlig udfordring inden for kort tid", fortæller han og supplerer:

"Jeg ser særligt to indsatsområder: Der er stort behov for at udvikle kompetencer, målesystemer og strategier i tæt samarbejde med leverandører for at forebygge forsyningsproblemer. Og det skal ske med den langsigtede planlægning for øje. Virksomheder skal hæve sig op over kvartalsrapports-horisonten og se 5-10 år frem i tiden. Shell er et eksempel på en virksomhed, der seriøst arbejder med langtidsorienterede scenaria".

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere