EU vil overvåge lastbilers CO2-udslip

Lastbil- og busfabrikanter skal inden længe levere data om deres transportudledninger og brændstofforbrug til EU. Godt for både miljø, vognmænd og økonomi, lyder fra NGO’en Transport & Environment.

EU vil have styr på udledningen af CO2 fra lastbiler på unionens veje..

11.04.2018

SCM.dk

Den form for regulering i EU-regi er ikke tidligere blevet pålagt busser, store varevogne og lastbiler, og det er godt nyt for klimaet og luftkvaliteten i de europæiske byer, påpeger euractiv.com, fordi de tunge køretøjer tegner sig for over en fjerdedel (26 procent) af CO2-udslippet fra transportsektoren i EU.

Selve opgaven med at måle og rapportere om CO2-udslip og brændstofforbrug bliver pålagt fabrikanterne. Derudover skal de også offentliggøre data om selve trækkeren. EU's eksisterende beregningsværktøj VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool) skal udgøre rammen om databehandlingen, og det vil desuden blive udvidet til at omfatte lastbiltrailere i løbet af 2021, skriver Transport & Environment (T&E).

Fra Europa-Kommissionens side er håbet, at den nye lov vil føre til at speditører, vognmænd etc. vil kunne tage ”… velinformerede indkøbsbeslutninger og spare på brændstofudgifterne”. Tanken er at reguleringen skal håndhæves med verificeringer, der omfatter vejtests af køretøjer i både produktion og drift.

Vil give konkurrence og innovation
Transport & Environment peger på, at det nye stykke lovgivning er det rigtige for både miljøet, vognmændene og økonomien, fordi det vil give mere transparens og stærkere konkurrence.

”Aftalen mellem EU-Parlamentet og medlemsstaterne omkring at overvåge og rapportere om lastbilernes brændstofforbrug og klimaudledninger er velkommen. Udvidelsen af VECTO vil også åbne op for innovation og bane veje for fremtidige reduktioner i udledninger”, siger cleaner trucks officer for T&E, Stef Cornelis, og fortsætter:

”De europæiske lastbilfabrikanter kan se frem til hårdere konkurrence, nu hvor vognmændene nemmere kan vælde de lastbiler, der er mest brændstofeffektive. Nu er der brug for ambitiøse og veldesignede lastbilstandarder. De vil spare penge for speditørerne, hjælpe Europa med at nå sine klimamål og kick-starte nuludledningstransporten”.

Læs også: Sænkning af takster over Storebælt skaber uenighed

Lovforslaget, der også lægger op til administrative bøder i tilfælde af manglende eller forfalskede data fra fabrikanterne, skal forelægges ministrene i slutningen af denne måned, og derefter videre til parlamentsmedlemmerne til endelig godkendelse.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle