26.02.2018  |  Branchenyt

Er EDI død eller har det bare brug for re-branding?

Indhold fra partner Hvad er dette?

Synes du, at begrebet Electronic Data Interchange lugter lidt af 1990’erne eller i det mindste af nørderi? Få en hurtig intro til hvorfor EDI er mere aktuel for din virksomhed end nogensinde før.

Større udbredelse end du måske tror: Fra Danish Crown til Lêlê

Edi er en måde at sende handelsinformationer på, og hver dag understøtter EDI hundrede tusindvis af handler mellem både små og store virksomheder. Både på handels- og leverandørsiden, fra Danish Crown til LêLê. Hvorfor det? Og hvad er EDI for noget?

I slut 90’erne bed EDI sig fast i dansk handel, især til at sende og modtage ordrer og fakturaer. Men EDI bruges også til at sende mange andre af de informationer, der skal til, for at handel kan forløbe gnidningsfrit og effektivt. Eksempelvis adviseringer om at ordrer er afsendt, så kunden kan forberede sig på modtagelsen.

Til at binde det hele sammen skal man bruge to ting:

  • En standard for dataudvekslingen, så it-systemerne forstår hinanden.
  • Unik identifikation af de parter, der udveksler data, og af de varer, som udvekslingen handler om.

Hvad er fordelene? Og for hvem?

Tænk på forskellen mellem at sende festinvitationer ud på email versus håndskrevne invitationer. De håndskrevne er mere hyggelige, ja, men hvis vi forholder os til effektiviteten, er vinderen emailen. Det er det samme, der gør sig gældende med EDI ift. andre måder at udveksle handelsinformationen. Med EDI er der:

  • Færre tidskrævende rutineopgaver med indtastninger og papirhåndtering – dvs. tid frigivet til udvikling.
  • Færre fejl og bedre datakvalitet: Fordi ordrer og fakturaer ikke skal indtastes, reduceres menneskelige fejl – og tid til fejlretning.
  • Færre omkostninger til papir, porto osv.

Og læg mærke til, at fordelene gælder på begge sider af bordet.

Heldigvis behøver du ikke selv være nørd for at få fingrene i disse fordele

Du behøver ikke engang at vide, hvad EDI står for. Der findes på markedet flere løsninger med en brugergrænseflade der gør, at man ikke behøver at være it-ekspert.

En af dem er GS1Trade Transact, som kan være en hurtig løsning for jer, hvis I allerede er medlem af GS1 Denmark, fordi I bruger

  • GTIN-varenumre til jeres stregkoder
  • GLN-lokationsnumre til at fakturere jeres kunder i det offentlige
  • GS1Trade Sync til at udveksle produktinformationer

Det er nemlig de samme GS1-numre, som bruges i GS1Trade Transact. Det gør det nemmere for jer, fordi I ikke skal oversætte produktnumre i de forskellige systemer.

Ligesom der kan være fordele ved at samle sine forsikringer i ét selskab, er der også fordele ved at bruge sit GS1-medlemskab til flere funktioner i din virksomhed.

Blandt andre Dansk Supermarked, Coop, Dagrofa og jem & fix bruger EDI gennem GS1Trade Transact med deres leverandører.

Læs mere på her.

Må vi inspirere dig til at få mere ud af jeres medlemskab og den måde, I udnytter vores standarder og services? Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

Mere fra GS1 Denmark

GS1 Denmark

www.gs1.dk

  • info@gs1.dk
  • 39278527
  • Vesterbrogade 149, 1620 København V

Vi hjælper virksomheder med at effektivisere deres forsyningskæde. Midlet er GS1 Standarderne for unik produkt-identifikation, automatiseret datafangst og datadeling. 

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere