En skræddersyet bamse fra Build-A-Bear kræver skræddersyet i

"Systemet giver os en enorm styringsmæssig fordel. Det kan forudsige, hvor stort behovet er for genopfyldning – i løbet af dagen og hen over ugen" Jesper Thomsen, it-chef, Build-A-Bear Workshops skandinaviske franchise

01.11.2012

Sponseret

EG A/S

Build-A-Bear er kendt som et unikt legetøjskoncept, hvor børn i alle aldre kan skræddersy og bygge deres egne bamser. Derfor er det essentielt, at Build-A-Bear-butikkerne til enhver tid har bamsedele nok på lager, og her er it et afgørende redskab.

"Da vi først startede med et par enkelte butikker, brugte vi en Microsoft Navision C5-løsning til ERP – men den var ikke skalérbar nok i forhold til virksomhedens vækst", forklarer Jesper Thomsen, der er it-chef i Build-A-Bear Workshops skandinaviske franchise.

Logistikken er afgørende i detailbranchen

Build-A-Bears unikke salgskoncept giver kunderne mulighed for at skabe og tilpasse deres egen bamse, og der er mange muligheder at vælge mellem. Der er behov for præcist at vide, hvad der sælger i hver butik, så de rigtige lagervarer sendes fra lageret, og de rigtige komponenter bestilles fra Build-A-Bear i USA. Det skræddersyede ordre-, lagerstyrings- og kassesystem fra EG sikrer, at Build-A-Bear-butikkerne aldrig løber tør for bamser, og løsningen sætter nye standarder i detailhandlen. Systemet gør det muligt for Build-A-Bears 8 butikker i Danmark konstant at holde sig ajour med lagerstatus i forhold til den bamseomsætning, som den enkelte butik har haft.

"Systemet giver os en enorm styringsmæssig fordel, fordi det kan forudsige, hvor stort behovet er for genopfyldning af lageret – i løbet af dagen og hen over ugen. En bamse ud af butikken er lig en bamse ind fra lageret. Alt registreres – lige fra flow i butikken til peak-perioder", siger Jesper Thomsen. 

Intelligent anvendelse af data

Med henblik på en daglig rapportering og udnyttelse af data fra ERP-systemet var man hos Build-A-Bear også på udkig efter en effektiv Business Intelligence-løsning. Der blev foreslået forskellige løsninger, bl.a. at bruge de indbyggede rapporteringsværktøjer i Dynamics AX eller implementere software fra Targit, en dansk BI-leverandør – men det interne team valgte til sidst IBM Cognos 8 Business Intelligence.

EG, som i forvejen stod for ERP-løsningen, er også IBM Business Partner og blev valgt til at hjælpe med at implementere IBM Cognos 8 Business Intelligence-miljøet. Jesper Thomsen husker: "Cognos-konsulenterne fra EG var usædvanligt dygtige og erfarne, og de arbejdede hårdt på at hjælpe os med at klare de første udfordringer i projektet – vi oplevede nogle få stabilitetsproblemer som følge af ERP-implementeringen".

EG hjalp med at udarbejde forskellige rapporter tilpasset til de forskellige brugere. Butikscheferne modtager fx hver morgen en salgsrapport via e-mail, og en mere detaljeret version af rapporten sendes til cheferne på hovedkontoret i Danmark. Ud over disse salgsrapporter analyserer Cognos-løsningen bevægelserne på lagrene og udarbejder rapporter til Build-A-Bear-hovedkvarteret i USA.

"Når vi tidligere skulle udarbejde en rapport, var vi nødt til at udtrække data manuelt fra ERP-systemet, hvilket var omstændeligt og tidskrævende", fortæller Jesper Thomsen. "Nu kører alt fuldautomatisk: Rapporterne leveres dagligt, og vi behøver ikke at løfte en finger".

Multichannel med webshop og kundeklub

Hos Build-A-Bear er der stor bevidsthed om, at forbrugerne er troløse og går deres egne veje. Man har derfor taget skridtet fuldt ud med et online bamse-univers og kundeklub for at sikre loyaliteten hos kunderne. Brugeroplevelsen skal være mindst lige så god på nettet som i de fysiske butikker, og så meget som muligt er automatiseret for at optimere brugeroplevelsen og samtidig minimere arbejdet med vedligeholdelse. Eksempelvis er webbutikkens lager koblet op på den overordnede lagerstyring. Det minimerer den manuelle lagerstyring og gør det muligt at oprette en vare i butikken og på webbutikken på samme tid.

"Løsningen sikrer det fulde elektroniske indkøbsflow og optimerer de administrative processer. Der er altså tale om en komplet løsning, som omfatter varekatalog, elektronisk indkøbsordre, elektronisk faktura og automatisk, elektronisk bogføring. Og det sker med et minimum af administrative ressourcer, som i stedet kan bruges på andre værdiskabende opgaver", fortæller Jakob Leth, Solution Sales Manager hos EG.

26.03.2020EG A/S

Sponseret

Fire vigtige EG Clinea-releases i 2019

14.11.2016EG A/S

Sponseret

Vigtig viden øger salg og bekæmper svind

31.10.2016EG A/S

Sponseret

EG får ny topchef

08.10.2014EG A/S

Sponseret

Dynamics-dagen 2014 - Overser du optimeringsmuligheder?

25.11.2013EG A/S

Sponseret

Microsoft Partner Award 2013

28.04.2013EG A/S

Sponseret

ROI 2013 - styrk din konkurrenceevne