Dansk Supermarked er klar til GS1Trade Sync

Med en omsætning på omkring 57 mia. og næsten 600 butikker, er det klart, at hele Dansk Supermarked er dybt afhængig af, at have de rigtige informationer om produkter og forsendelser til rådighed til ethvert tidspunkt.

Fundamentet er korrekte varestamdata?

”Varestamdata er fundamentet for alt, og det er derfor ekstremt vigtigt, at de er korrekte og præcise. Vi bruger stamdata til vareoprettelser, til opslag på vores intranet til opslag af opskrifter ?og varedeklarationer og til frontend-indhold til Bilka.dk,” pointerer Stefan Maagaard, Space Management Consultant, Commercial Planning, hos Dansk Supermarked. 

”Når vores leverandører melder varestamdata ind fx ifb. med oprettelse af en ny vare til sortimentet, ryger disse data ind i vores SAP-system. Når varen så ankommer til vores lager, er vi, som sagerne står nu, nødt til at måle det og tjekke disse data op imod SAP, så vi kan være sikre på, at vores WMS [Warehouse Management System] fodres med korrekte data. Alt for tit oplever vi uoverensstemmelser mellem de data i SAP, som stammer fra leverandørerne, og vores opmålinger. Desuden oplever vi, at det ikke er alle de nødvendige data, der overleveres, så der er ”huller” i vareindmeldelserne. Og vores processer kan simpelthen ikke køre med forkerte eller manglende data – fx kan vi ikke modtage varer, og heller ikke analysere fx space management,” uddyber Stefan.

Regulativ 1169?

Det nye krav er bl.a., at forbrugerne skal have adgang til alle informationer om næringsindhold og ingredienser inden køb. Også for ikke-færdigpakkede produkter, som fx mange af dem man finder i supermarkedets delikatesseafdeling. "Vi har valgt at løse denne informationsopgave ved at uploade alle opskrifter og ingredienslister til Dansk Supermarkeds intranet, hvor vores medarbejdere ude i varehusene har mulighed for at tilgå dem og dermed informere kunderne,” forklarer Stefan.?

Hvorfor har Dansk Supermarked valgt at bruge GS1Trade Sync??

”Det står klart for os, at både vi og vores leverandører kan opnå en større effektivitet og besparelser ved at bruge en service som GS1Trade Sync. Ved at bruge GS1Trade Sync og dens indbyggede validering som fælles platform, kan vi sikre, at det er korrekte data, der kommer ind i systemet, og – ligeså vigtigt – at alle de nødvendige informationer om et produkt overleveres fra leverandør til Dansk Supermarked. Effektiviteten og besparelserne vil opstå, bl.a. fordi vi vil få langt færre tilbageløb og fejlrettelser. Hver gang vi skal kontakte en leverandør om manglende eller forkerte data, spilder det tid hos begge parter.

Leverandørerne skal være parat med vareindmeldelser 1. september?

”Vi har allerede orienteret vores fødevareleverandører om, at vi fra 1. september forventer, at de kan levere varestamdata via GS1Trade Sync. I første omgang fokuserer vi på nye produktoprettelser,

og vi vil fra 1. september løbende rulle leverandørerne ind. Fra dette tidspunkt introducerer vi også yderligere automatisering i form af et PIM [Product Information Management], som simpelthen vil afvise varer, der ikke lever op til kravene, fx at GTIN-varenummeret ikke er korrekt,” slutter Stefan.?

Mere fra...

23.02.2023GS1 Denmark

Sponseret

Hvad har bilbatterier, brystimplantater, kaffekopper og flødeboller til fælles?

20.01.2023GS1 Denmark

Sponseret

Dansk Retursystem og GS1-stregkoder i unik kombination

22.09.2022GS1 Denmark

Sponseret

Stregkoder kan guide danskerne gennem mærkningsjunglen

19.09.2022GS1 Denmark

Sponseret

Ny undersøgelse: Smarte stregkoder minimerer madspild

15.09.2022GS1 Denmark

Sponseret

GS1 sætter standarden på Frode Laursens 166.000 kvm. store logistikcenter

04.05.2022GS1 Denmark

Sponseret

- Målet er at få GRØD ud i hele verden