Creativ Company har skabt fundament for vækst med et effektivt lager

Creativ Company A/S er en virksomhed i hastig vækst og forandring, og det stiller krav til et meget fleksibelt lagerstyringssystem. Det har virksomheden fundet med Apport Picking, som har skabt et mere effektivt lager med langt færre fejl.

Der er travlt på de 6.500 kvadratmeter lager hos Creativ Company A/S i Holstebro. Med 20.000 varenumre at holde styr på og op til 14.000 ordrelinjer at ekspedere på daglig basis, er der behov for en stram lagerstyring. Indtil foråret 2011 håndterede Creativ Company opgaven gennem et egenudviklet lagersystem, der var integreret i virksomhedens ERP-løsning. De mange transaktioner belastede dog systemet for meget og førte ofte til nedbrud.

Med til historien hører, at virksomheden er vokset hastigt siden 2000 – fra ingenting til at være Danmarks største leverandør af hobbyartikler, som nu også er i gang med at erobre markedet for farvet karton, perler og skolelim i syv andre lande. Den udvikling begyndte at stille krav til et mere professionelt WMS.

”Udviklingen har udfordret vores logistik meget. Vi har bygget til på vores lager af to omgange, så vi blandt andet har to højlagre nu. Desuden har vi tre fjernlagre at styre, fordi vi ikke længere har plads nok på vores hovedlager,” fortæller Supply Chain Manager i Creativ Company, Jacob Andersen.

Fast pris var vigtig

Creativ Company sonderede derfor markedet for leverandører af lagersystemer, og efter at have vurderet flere muligheder faldt valget på Apport Systems A/S.

”De to ting, der gjorde forskellen for os, var Apports fastpris-koncept og deres fleksibilitet,” siger Jacob Andersen.

”Vores virksomhed forandrer sig hele tiden, så det er vigtigt for os, at vores lagersystem kan følge med. Det skal være nemt at lave ændringer i vores setup, og systemet skal hele tiden kunne tilpasses vores behov,” siger han og fortsætter:

”Desuden var Apports fastpris-koncept meget tiltalende. Vi har før været involveret i it-projekter, hvor man lægger et fint budget, men så kommer der en masse uforudsete udgifter ind, og så stiger prisen pludselig til det dobbelte. Det gav en god sikkerhed, at Apport lavede en analyse af vores virksomhed og derefter gav en fast pris på, hvad lagersystemet ville koste,” forklarer Jacob Andersen.

På plads i tide

Systemet skulle være køreklart den 1. maj 2011, og implementeringen skulle køre efter en meget stram tidsplan, fordi Creativ Company skulle have systemet helt på plads inden højsæsonens start efter sommerferien. Den pressede tidsplan gav anledning til nogle indkøringsvanskeligheder, som i situationen skabte frustration hos Creativ Company.

”Efter at vi fik sat os sammen med Apport og fik synliggjort problemområderne, fik vi dog i fællesskab skabt de løsninger, der skulle til, for at systemet kom til at køre som forventet. Selv om der var udfordringer i indkøringen, så er vi godt tilfredse med, at vi i fællesskab fik det løst. Til stor glæde blev vi færdige i tide til, at vi kunne få det fulde udbytte af systemet under vores højsæson,” fortæller Jacob Andersen.

Stor reduktion i fejl

Apport Picking har givet Creativ Company alle de fordele, som virksomheden havde håbet på. Effektiviteten er steget markant, og antallet af fejl er blevet minimeret kraftigt.

”Vi havde i høj grad brug for at få noget struktur på vores lager. Det var for nemt at lave manuelle handlinger uden om systemet, og det gav anledning til en del fejl i opgørelsen af vores varebeholdning. Vi oplevede ofte, at vores lagerfolk kørte forgæves og kom frem til en tom hylde, men det er slut, efter at vi har fået Apport Picking. Det har øget vores effektivitet mærkbart,” fortæller Jacob Andersen, der også peger på den løbende status som en klar fordel.

”Vi er jo en virksomhed med rigtig mange varenumre, så det er en lettelse, at vi undgår de store statusoptællinger, fordi Apport Picking sørger for en løbende status, som vores revisor har godkendt,” siger han.

En af Creativ Companys primære årsager til at skifte lagerstyringssystem var de nedbrud, som virksomhedens it-system led under, da lagerstyringen lå som en integreret del af ERP’en.

”Vi har fået en meget mere stabil it-drift, når man kigger på vores logistik. Risikoen for nedbrud er minimeret, fordi det kører i sit eget system, og vi har fået pustet liv i vores ERP igen, fordi der er taget så mange transaktioner ud af det. Vi har fået skabt et stærkere fundament for vækst og ændringer – hvis vi ændrer noget i forhold til salg eller administration, påvirker det ikke længere vores lagerstyring,” siger Jacob Andersen.

Nemt at lære folk op

Udover at være en stor leverandør af hobbyartikler, så er Creativ Company kendt for at være en særdeles god og rummelig arbejdsplads, og i den sammenhæng er det vigtigt at have et lagerstyringssystem, som er let at gå til.

Omkring 15 procent af medarbejderne hos Creativ Company er ansat på særlige vilkår.

”Vi har løbende mange praktikanter og mange folk i jobprøvning, og hvis det var tungt at lære dem op, så kunne det godt blive en belastning for de fastansatte. Men med Apport Picking er det nemt at oplære folk, og det har gjort det lettere for os at fastholde mangfoldigheden og kulturen omkring socialt ansvar, som er så vigtig for os,” siger Jacob Andersen.

Den særlige kultur, som Creativ Company har fået skabt, har resulteret i en stribe priser – både for at tage socialt ansvar og være blandt Danmarks allerbedste arbejdspladser.

Fleksibilitet sikrer fremtiden

Creativ Company er langt fra færdig med at udvikle sig, og mindre end et år efter indførelsen af Apport Picking er det næste store logistikprojekt i støbeskeen. Creativ Company vil fra 1. august 2012 automatisere en del af sit lager med otte lagerautomater og et banesystem. Det projekt er Apport Systems dybt involveret i implementeringen af.

”Det er et rigtig godt eksempel på, at Apport lever op til den fleksibilitet, som var en af grundene til, at vi valgte dem som leverandør i første omgang. Vi troede egentlig, at vi skulle bygge til på vores nuværende lager, men fandt ud af, at vi med fordel kunne ændre på vores setup på pluklageret i stedet, og derfor skiftede vi hurtigt retning. Vi er meget taknemmelige for, at Apport er i stand til at følge med og medvirke til at skabe den store effektivisering. Det bliver en fremtidssikring, som gør, at vi kan rumme den vækst, vi forventer over de næste år inden for vores nuværende organisation,” fortæller Jacob Andersen.

Fakta om Creativ Company A/S

  • Danmarks førende leverandør af hobbyartikler til både en gros, institutioner og privatkunder.
  • En stor del af salget foregår gennem postordre.
  • Creativ Company har cirka 110 medarbejdere i Danmark og yderligere 30 i Sverige, Norge, Finland, Holland, Tyskland, England og Kina.
  • Virksomheden råder over 6.500 kvadratmeter lager fordelt på flere lokationer og har cirka 20.000 varenumre på hylderne.
  • Creativ Company omsætter for cirka 150 millioner kroner årligt.

Mere fra...

02.04.2024Apport Systems A/S

Sponseret

PWT opnår bemærkelsesværdig lageroptimering med Apport WMS

18.03.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Episode 2 Fremtiden for lagerstyring: AI og automatisering

19.02.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Episode 1 Fremtiden for lagerstyring: AI og automatisering

31.01.2024Apport Systems A/S

Sponseret

P/H Poul Hansen får Apport Systems Enterprise lagerstyring.

30.01.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Matas' vej til effektiv lagerstyring

19.12.2023Apport Systems A/S

Sponseret

Verdensmarked spilleren FlowCon International får Apport WMS.