20.06.2017  |  Strategi & ledelse

Indspark: COO som CEO

Driftsdirektører bliver i højere grad udnævnt som adm. direktører. Det er en udvikling, der vidner om den stigende erkendelse af, at forsyningskæden har stor indflydelse på stort set alle virksomheders omkostninger.

Det begynder at ske. COO (driftsdirektør) bliver udnævnt som CEO (administrerende direktør). Det er en ny udvikling. Tidligere var det almindelige billede, at CEO havde en baggrund inden for økonomi & finans eller salg & markedsføring. En af verdens førende virksomheder Apple udnævnte i 2011 den erfarne supply chain mand Tim Cook som CEO efter navnkundige Steve Jobs.

En anden verdensførende virksomhed – i hvert fald set fra en dansk synsvinkel – er LEGO, som i december 2016 udnævnte Bali Padda som ny topchef. Bali Padda har i mange år fungeret som COO og senest også som direktør for HR i LEGO.

Det er en vigtig og interessant udvikling. Ikke bare for supply chain verdenen, men også for virksomhedernes konkurrenceevne og forretning.

I bogen ”Den stærke værdikæde – sådan skaber du konkurrencekraft” (2016) har forfatterne Jan Stentoft, Einar Scholte og undertegnede et dansk eksempel: ”Per Rud havde knap sat sig i stolen som topchef for MAN Primeserv Diesel, der er MAN Diesel & Turbos brand for after sales service, inden han havde skrevet ordet VALUE CHAIN med store bogstaver på virksomhedens strategiske agenda. ”Jeg kunne se, at det effektive samarbejde på tværs af funktioner er helt afgørende for, at vi kan levere værdi for kunderne og virksomheden”, fortæller han. ”Opdagelsen af, hvor stor betydning vores leveringstid eller leadtime har for vores forretningsresultat, var en øjenåbner for os… og siden har vi arbejdet intenst med at udvikle værdikæden, så den i dag er et væsentligt forretningsaktiv for os”, fortæller Per Rud. To års transformationsarbejde med værdikæden har foreløbig resulteret i en toplinjevækst fra 150 millioner euro i 2010 til 210 millioner euro i 2015 samt en stærk bundlinjegevinst”.

En af årsagerne til, at COOs nu bliver udnævnt som CEOs er uden tvivl, at der er en stigende erkendelse af, at værdikæden, forsyningskæden eller supply chain har stor indflydelse på stort set alle virksomheders omkostninger. Men værdikæden har ikke kun indflydelse på omkostningerne. Smart ledelse af værdikæden åbner op for store muligheder for at vinde nye markedsandele, øge salget og måske etablere nye forretningsmodeller.

Erfaringstal fra ovenfor nævnte bog viser, at bare det at fokusere på forsyningskæden og høste lavt hængende frugter kan forbedre bundlinjen med 5-20 procent inden for 24 måneder. En anden årsag er givet, at tværfunktionelle kompetencer, som for eksempel beskrevet i artiklen ”SCM-talenter skal være tværfaglige” i april-udgaven af vores magasin SCM & Logistik, er meget vigtige i moderne virksomheder. Et tredje bud på en årsag kunne være, at erhvervslivet i dag er præget af høj kompleksitet, og at supply chain ledere er trænet i at håndtere kompleksitet.

I maj-udgaven af magasinet fortæller de to nyudnævnte, sideordnede adm. direktører, der kommer fra henholdsvis operations og salg, for MacBaren Tobacco Company, at de betragter en stærk sales & operations planning, der netop går på tværs af værdikæden, som afgørende for, at virksomheden kan nå sine strategiske forretningsmål. Det er interessant at se en virksomhed, der ansætter de to ledere fra henholdsvis salg og supply chain som sideordnede adm. direktører.

Mere fra POUL

POUL BREIL-HANSEN

Redaktør, SCM+Logistik & SCM.dk

Poul has special knowledge within complex business elements such as operations and supply chain management, warehouse management and logistics, business IT, process excellence, lean/six sigma, strategy development and execution, financial management, business intelligence, innovation, CSR etc.

Se profil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere