Case: Mexikansk detailkæmpe forbedrer sin forsyningskæde med EPC/RFID

Liverpool er en førende detailaktør i Mexico med en omsætning på over $5,2 mia. i 2012. Som følge af kraftig vækst måtte Liverpool fremtidssikre og omlægge processerne i det distributionscenter, som selskabets forsyningskæde er 100% afhængig af. Man opnåede bl.a. 80% reduktion af fejl i forsendelser, og præcisionen af lageroptællingen steg fra 80% til over 98,6%.

Løsningen var EPC/RFID
Første mål var at sikre en højere effektivitet i lagerprocesserne ved hjælp af automatisering og sorteringssystemer. Herefter var fokus at forbedre lagerstyring, modtagelse og afsendelse, som er de områder, hvor brugen af teknologi rummer de største fordele.

Liverpool overvejede flere tekniske løsninger til at håndtere sine udfordringer. Man fandt frem til, at radiofrekvensidentifikation (RFID) ville være den bedste og besluttede at implementere RFID-teknologi fra GS1 med EPC-funktionalitet.

"EPC er en anerkendt global standard, der giver os mulighed for at dele oplysninger med leverandørerne på en gennemsigtig måde og at udnytte den kritiske masse, som standarden tilbyder," kommenterer Javier Méndez Trujillo, Logistics Senior Manager, Dynamic Response, Liverpool.  

Aflæsningspræcision ved modtagelse, konsolidering og afsendelse
Indledningsvis testede Liverpool de praktiske muligheder for at bruge EPC/RFID-labels på standardplastikkasser som logistikenheder i distributionscentrets lager- og forsendelsesprocesser. Omlægningen mundede ud i, at plastikkasserne blev et genbrugeligt aktiv i forsyningskæden og dermed et redskab til at skabe standardisering og værditilvækst.

Tagging af enkeltvarer forbedrer varestrømmen
EPC/RFID-tagging af enkeltvarer giver Liverpool værdifulde oplysninger om varernes vej fra modtagelse til forsendelse, som gør det muligt at forbedre organiseringen af varestrømmen og varernes ankomst til de tilsigtede butikker.

Bedre shoppingoplevelse i butikkerne med EPC/RFID
I dag nyder 96 Liverpool-butikker godt af EPC/RFID-teknologien, særligt i forbindelse med lagerstyringen. Desuden er der 263 mobile EPC/RFID-læsere fordelt over butiksarealerne, som understøtter løsninger, der styrker forbrugernes shoppingoplevelse, fx smarte hylder og points-of-sale.

Resultater
100% produktsynlighed fra distributionscentret til butikken
80% reduktion i fejl i forsendelser
Præcisionen af lageroptællingen øget fra 80% til over 98,6%
Reduktion af konsolideringsfejl med 98%
Lageroptællingskapaciteten øget fra 500 til 7.000 produkter pr. mandetime
Det samlede antal driftsfejl er reduceret fra 0,63% til 0,05%
 

Vil du vide mere?
Download hele casen på engelsk
Download en forkortet version af casen på dansk
Læs flere cases om de fordele som EPC/RFID tilbyder: www.gs1.dk/epc 
Kontakt Morten Buch, FMCG Manager i GS1 Denmark, på telefon 39 27 85 27 eller mbu@gs1.dk

Mere fra...

23.02.2023GS1 Denmark

Sponseret

Hvad har bilbatterier, brystimplantater, kaffekopper og flødeboller til fælles?

20.01.2023GS1 Denmark

Sponseret

Dansk Retursystem og GS1-stregkoder i unik kombination

22.09.2022GS1 Denmark

Sponseret

Stregkoder kan guide danskerne gennem mærkningsjunglen

19.09.2022GS1 Denmark

Sponseret

Ny undersøgelse: Smarte stregkoder minimerer madspild

15.09.2022GS1 Denmark

Sponseret

GS1 sætter standarden på Frode Laursens 166.000 kvm. store logistikcenter

04.05.2022GS1 Denmark

Sponseret

- Målet er at få GRØD ud i hele verden