14.06.2017  |  IT

Bosch udvikler højopløsningskort til automatiseret kørsel

Hvis alt går efter planen, kan Bosch og TomTom præsentere et højopløsningskort i automatiserede køretøjer i Europa og USA inden 2020.

I samarbejde med den hollandske udbyder af kort- og trafikdata TomTom har Bosch udarbejdet et lokaliseringslag på basis af radarsignaler.

Rada road signature hedder højopløsningskortet, der bruger radarsignaler til automatiseret kørsel. Kortet er sammensat af milliarder af individuelle reflekspunkter, der opstår overalt, hvor radarsignaler for eksempel rammer autoværn eller trafikskilte og reproducerer vejens forløb.

Kan aflæse med få centimeters nøjagtighed
Automatiserede køretøjer kan anvende kortet til at bestemme deres position på kørebanen med ned til få centimeters nøjagtighed.

I modsætning til kort, der er baseret på videodata til køretøjslokalisering, arbejder det nye radar road signature også om natten og ved dårlig sigtbarhed.

Samtidig overfører det fem kilobytes data til en sky pr. kilometer – det er næsten det dobbelte i forhold til et videokort.

Læs også: Test: Er de danske motorveje klar til selvkørende biler

”Vi er glade for at kunne præsentere yderligere lokaliseringsdata i form af radar road signature sammen med Bosch. Det vil gøre egenlokalisering af automatiserede køretøjer mere robust”, siger Harold Goddiin, der er adm. direktør hos TomTom.

Ændring af eksisterende radarsensorer
Ved anvendelse til førerassistentsystemer som automatiske nødbremsesystemer eller adaptive cruise control (ACC) registrerer sensorerne objekter, der bevæger sig.

Men for at generere radar road signature skal de også kunne registrere statiske objekter, hvorfor eksisterende radarsensorer skal ændres:

”Den næste generation af radarsensorer fra Bosch vil kunne levere de nødvendige data til radar road signature. Biler, der kommer på markedet i de kommende år med fremtidens assistentfunktioner, vil anvende kortet for fremtidens automatiserede køretøjer”, siger Hoheisel fra ledelsen hos Bosch.

Læs også: Amazon vil automatisere tøjproduktionen

I modsætning til kort med det nuværende navigationsudstyr består højopløsningskortet af en række lag, der overlapper hinanden; lokaliseringslag, planlægningslag og dynamisk lag. Ud fra hvert enkelt lag vil aktuelle data blive genereret af køretøjernes on-board-sensorer, mens de kører.

Hos Bosch forventer man, at de første køretøjer senest i 2020 vil levere data til radar road signature i Europa og USA.

- EL

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere