Amerikanske lagerhuse bliver revet væk på rekordtid

Mens e-handlen boomer, forsøger detailhandlere at følge med. Men lagerplads går som varmt brød, og den øgede efterspørgsel betyder, at antallet af ledige varehuse er historisk lavt.

Antallet af ledige amerikanske lagerejendomme er så lavt, at hver gang der bygges et nyt, er det revet væk, før den sidste mursten er lagt. Men alligevel er markedet lige nu i balance, da man har været hurtige til at reagere og bygge flere lagerhuse. Arkivfoto..

02.08.2018

SCM.dk

Der er rift om lagerpladsen blandt amerikanske detailforhandlere, fabrikanter, importører og eksporterer, der alle forsøger at holde trit med forbrugernes stigende handel på nettet. Men her opstår problemet, da antallet af ledige ejendomme er på sit laveste siden år 2000, hvor internethandel og import til Kina for alvor fik luft under vingerne. Nærmere bestemt er den tilgængelige industrielle varehuse helt nede på 7,2 procent. Det viser en ny rapport udarbejdet af økonomer fra ejendomsbureauet CBRE Group Inc.

Den industrielle tilgængelighedshastighed, der omfatter ledige og snart ledige lagerrum, har nu slået alle rekorder, og er nået et lavpunkt, som verden aldrig før har været vidne til, siden CBRE begyndte at holde øje med udviklingen i 1988. Det betyder, at hver gang et nyt lagerrum er færdig bygget, bliver det revet væk. Dertil køber forbrugerne både flere og større ting online, som fx møbler, hvilket kræver mere plads i opbevaring.

Læs også: Naturskadelige biller vrimler ud af importerede træpaller

Alligevel er markedet overordnet set ”bemærkelsesværdigt afbalanceret”. Det skyldes en hurtig reaktion fra den industrielle verden, der har formået at følge med efterspørgslen. Hertil har det været en fordel, at lagerrummene er forholdsvist enkle at bygge: ”Bare fire vægge og et tag”, forklarer Tim Savage, senior adm. økonom hos CBRE, til The Wall Street Journal.

Den manglende lagerplads har i sidste ende de konsekvenser, at nogle forhandlerne ikke kan følge med kundernes bestillinger og indfri forventningerne til en hurtig leveringstid. Derudover har det skærpet kravene til detailhandlere, der har måtte justere og blive bedre til at udnytte pladsen.

"Skillelinjen mellem detail- og industrielle lagerrum er blevet mere sløret. Så noget der kan fremstå som et detailrum har også en industriel funktion”, siger Tim Savage til The Wall Street Journal. 

Læs også: Digital logistikløsning til C-parts forhindrer varemangel

Størstedelen af de varer, som besætter lagerrummene, er bundet til eksport, da import generelt bevæger sig hurtigere gennem distributionsfaciliteterne. Det betyder, at en stor del af lagerpladsen kan blive tom på længere sigt, hvis efterspørgslen efter amerikansk eksport falder som følge af en handelskrig.

Også Tim Savage peger på, at ændringer i handelspolitikken kan ødelægge balancen mellem udbud og efterspørgsel af industrielle ejendomme. 

- EST

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

18.04.2024SCM.dk

Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Lagerteknologi: Top 5 systemer til at øge effektiviteten

03.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Technicon A/S og Toyota Material Handling Danmark A/S indgår samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle