Amazon vokser på B2B i Storbritannien

90.000 små og store virksomheder og organisationer er nu en del af Amazons kun otte måneder gamle B2B-indkøbsplatform i Storbritannien. Planerne for 2018 er ”forholdsvis aggressive”, lyder det.

Amazon har god succes med sin britiske B2B-indkøbsplatform, der på otte måneder har tiltrukket 90.000 medlemmer. Kontorartikler og IT-udstyr er blandt de vigtigste varer..

06.12.2017

SCM.dk

Trods sin relativt korte levetid – den amerikanske pendant har to år på bagen – så har den britiske platform ifølge Amazon tiltrukket 90.000 medlemmer indtil videre. Det tæller alt lige fra enkelthandlere over SMV’er til multinationale børsnoterede virksomheder i FTSE 100-ligaen, og organisationer som universiteter, hospitaler og non-profits.

Ifølge Bill Burkland, der er chef for Amazon Business i UK, har man udviklet B2B-platformen på baggrund af det erhvervsmæssige behov, man identificerede.

”Vi lagde mærke til at mange virksomheder købte ind hos os. Til en hvis grad fik de opfyldt deres behov. Spørgsmålet vi stiller er, hvordan kan vi gøre livet radikalt bedre for disse virksomheder? Vi har taget grundlaget for Amazons shoppingoplevelse og bygget specielle business features oven på”, forklarer han.

Flere specifikke tilbud i fremtiden
Et estimat fra det britiske Office for National Statistics vurderer B2B-ehandelsmarkedet i UK til en samlet værdi på 100 mia. pund (knap 845 mia. kr.). Et centralt element i både den vurdering og det at købe ind som virksomhed, er den britiske moms (VAT, value added tax, som er på 20 procent). Her mener Bill Burkland at man hos Amazon med B2B-platformens indbyggede værktøjer har ramt rigtigt.

”Den største forskel er formentlig hvordan vi håndterer VAT. Virksomhederne vil gerne forstå priser både med og uden moms, og de vil også have deres momsbilag, så de kan få refunderet og holde styr på deres udgifter”, siger han.

Når det gælder fremtiden er vækst selvsagt en del af agendaen for Amazon, og i den forbindelse beskriver Bill Burkland 2018-planerne for B2B-platformen som ”forholdsvis aggressive”.

Læs også: Onlineshoppere vil have hurtig levering, men er ikke villige til at betale for det

”Kernen i vores planer er at fortsætte med at føje virksomhedsrelevante sektioner til vores detailorganisation, etablere direkte forbindelse med producenterne og udvide vores sælgerbase, og generelt at fortsætte vores roadmap med tilbud, der er specifikt designet til virksomheder”, siger han.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

09.04.2024SCM.dk

4 hacks til hvordan CPO kan skabe mere ESG

05.04.2024SCM.dk

EU direktiv om bæredygtighed bliver taget godt imod

03.04.2024SCM.dk

Ny forskning skal gøre fremstillingsindustrien mindre sårbar

02.04.2024SCM.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

13.03.2024SCM.dk

Sanistål vil gøre det lettere at aflæse produkters CO2-udledning

11.03.2024SCM.dk

Logistikoperationer kan optimeres med nye funktioner

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle