08.05.2018  |  Planlægning

Aftale om Lindøs havneudvidelse er underskrevet

Lindøs omdiskuterede havneudvidelse bliver endelig realiseret. Kontrakten på 350 millioner kroner er underskrevet og søsætningen af det 400.000 kvadratmeter havneareal og den kilometerlange kaj kan nu påbegyndes.

Lindø Port of Odense er endelig klar med en underskrevet kontrakt på det 400.000 kvadratmeter havneareal og den kilometerlange kaj, der længe har været på tegnebrættet. Med et bud på 350 millioner kroner blev det den belgiske bygningsvirksomhed Jan de Nul VN og den danske entreprenørvirksomhed Züblin, der løb med sejren og dermed får lov til at stå for udvidelsen af Lindøs havneområde.

Læs også: Transportbranchens nye slagskib stavner ud fra Pier 47

”Udvidelsen af Lindø Port of Odense er et komplekst projekt, der bringer Züblis kompetencer i spil inden for anlægsbeton og fundering. I kombination med Jan De Nuls kompetencer inden for uddybning og landindvending har vi sammensat et stærkt team, som både har international ekspertise samt lokalkendskab til det danske marked”, siger teknisk direktør for Züblins forretningsenhed Fundering & Anlæg, Thomas Bentsen.

En sådan aftale har længe været efterspurgt, og Lindø Port of Odense har brugt lang tid på at finde den rigtige sammenslutning af virksomheder til at realisere drømmen om en ny havn.

”Vi igangsatte for knap ni år siden et projekt, som skulle udvide faciliteterne på Lindø, og i dag tager vi et tigerspring frem mod færdiggørelsen med denne kontrakt på den fulde etablering i ét ryk”, siger adm. direktør for Lindø Port of Odense, Carsten Aa.

En ny havn i 2020
Konsortiet, som kalder sig JV Lindø Port of Odense, skal foruden etableringen af havnearealet og kajanlægget opføre en særlig heavy-load plade på den nye Terminal Nord på Lindø.

Med en længde på 30 meter fra kaj og ind i land og 100 meter langs kajen er pladen særligt egnet til placering af meget store mobil- og crawlerkraner og max-grænsen af deres kapacitet. Det vil gøre arbejdet ved projekter med store kraner og tungt udstyr lettere i fremtiden.

Og det giver nye muligheder for udvidelse af havnens aktiviteter indenfor både bulkvarer og maritim- og offshoreindustri.

”Vi glæder os til samarbejdet med Jan de Nul og Züblin, som jo ikke er ukendte aktører for os. Og med fuld tillid til både kvalitet og tidsplan vil vi, sammen med vores kunder, arbejde videre mod nye muligheder og nye projekter på Terminal Nord i 2020”, siger Carsten Aa.

Læs også: Lastbilen har kurs mod den førerløse fremtid

Der er godt gang i investeringerne hos de danske havne, og det er et marked, som Züblin og Jan De Nul forventer sig meget af fremadrettet. Derfor er udvidelsen af Lindø Port of Odense ekstra interessant for de to virksomheder, forklarer  bestyrelsesformand for Züblin, Jens-Henrik Nicolaisen.

- EST

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere