”Vi skal bryde nogle barrierer ned”

De logistiske udfordringer, Toyota Material Handling beskæftiger sig med i Danmark drejer sig ikke så meget om virksomhedens egne, som om andres. Blandt andet vil man gerne sælge nogle AGV’er, og det er ikke altid lige nemt, fortæller adm. direktør, Troels Christensen.

18.07.2016

SCM.dk

AGV’er er en moden teknologi gør det her til en mulighed, som langt flere virksomheder burde benytte sig af, mener adm. direktør i Toyota Material Handling, Troels Christensen..

Hos Toyota Material Handling er logistik og udfordringer to overordentligt velkendte størrelser. Men modsat de interne overvejelser, der som regel finder vej til disse spalter, så handler det her mere om andre virksomheders løsninger og metoder, når det kommer til materiel og transport.

Et af de centrale forretningsområder for Toyota Material Handling er salg af AGV’er (Automated Guided Vehicles) til det danske marked, og selvom der er rigeligt med parametre, der taler for en investering, så er der alligevel også modstand rundt omkring. Det forklarer adm. direktør, Troels Christensen.

”Potentialet i det her marked er rigtig stort, og det er i hurtig vækst. Vi regner med at der er plads til 5000 enheder i Danmark mod de nuværende ca. 250, og business casen på en AGV er helt sikkert også god. En relativt kort tilbagebetalingstid på tre til fire år, øget produktivitet, driftssikkerhed og en efterhånden moden teknologi gør det her til en mulighed, som langt flere virksomheder burde benytte sig af”, siger han og fortsætter:

Utryghed ved perspektiverne
”Men der er stadig rimelig få virksomheder, der tager skridtet og investerer, og det kan vi se flere grunde til. Selvom teknologien er ny, så er den som nævnt også ganske moden og velgennemprøvet herhjemme, hvor flere store dagligvareleverandører og produktionsvirksomheder har taget den til sig og arbejdet med den i efterhånden en del år. Alligevel er der mange, især mindre virksomheder, der er utrygge ved perspektiverne”, forklarer Troels Christensen.

Denne utryghed har mange forskellige kilder, der kan variere meget fra virksomhed til virksomhed. Grundlæggende handler det egentlig ikke så meget om størrelsen på det enkelte firma, men mere om flowet i dets supply chain, og om indstillingen i ledelsen.

Om Troels Christensen

Uddannelse:
Maskiningeniør, Århus 1995
Bachelor i økonomi/ledelse
Coaching

Erhvervskarriere:
Toyota Material Handling siden 2004, i forskellige jobs inden for service og eftermarked.
Siden august 2015 Adm. Direktør i virksomheden.
Bestyrelsesmedlem i brancheforeningen af Truckfabrikanter (IFAG)

Fritid:
Familie og motorcykel

”Det kan være rigtig tungt, når tankegangen omkring automation slet ikke er tilstede, hvilket vi oplever fra tid til anden. I de tilfælde rejser der sig nogle barrierer af angst for de her maskiner. En traditionel industrirobot er ofte stationær og afskærmet fra det normale personale, men en AGV bevæger sig jo rundt, og det giver noget utryghed i forhold til interaktion og sikkerhed for medarbejderne”, siger Troels Christensen.

Det menneskelige aspekt
Han understreger i den forbindelse, at netop den fysiske sikkerhed og minimeringen af menneskelige fejl ellers er et af de vigtigste salgspunkter for en AGV-løsning. Ikke desto mindre er netop det menneskelige aspekt, som altid er en kompleks størrelse at adressere, et af de faste punkter i det opsøgende arbejde, når nye virksomheder skal have mulighederne forklaret.

”En AGV fjerner jo den menneskelige faktor – på godt og ondt, kan du sige. I specielt mindre og måske familieejede virksomheder kan det sagtens være svært at skille sig af med den eller de medarbejdere, der bliver ’til overs’ ved sådan en investering. Men det er nødvendigt for en god ROI, og det kan godt medføre noget intern modstand i virksomheden. Derfor handler vores udfordring i den forbindelse meget om kommunikationen omkring business casen, og om at have et setup, der kan håndtere de her situationer, fx gennem grundige demonstrationer, både hos os selv og hjemme hos virksomheden. På den måde er det en lidt anden type salgsproces end ved vores andre produkter”, slutter Troels Christensen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

25.04.2024SCM.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

25.04.2024SCM.dk

Nyt intelligent værktøj udregner klimadata for elektronikprodukter

17.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

16.04.2024SCM.dk

Verden er 25 procent globaliseret

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle